Kui kunagi võis tossusid näha ainult jooksuradadel, siis aegade jooksul on rõivaetikett ja inimeste arusaamad muutnud ja spordijalatsitest saanud moeasi.
Seega võtame hetke ja heidame pilgu Nike kolmele kõige tuntumale disainile, mis toovad oma rikkaliku ajaloo poeriiulitele ka tänapäeval.
1. Air Force 1
Bruce Kilgore loodud Nike Air Force 1 tuli tootmisse esimest korda 1982. aastal ja oli esimene korvpallijalats, milles kasutati Nike Air tehnoloogiat. Kuid kui õhkpadjad Air Force 1 jalatsisse pandi, sai mudel mänguplatsi lemmikuks just tänu erakordsele mugavusele. Jalatsi nimi, nagu isegi arvata võite, on vihje Air Force One’ile – lennukile, millega lendab Ameerika Ühendriikide president. Enne Air Force 1 olid kõik kõrgelõikelised korvpallijalatsid standardse sirge lõikega, kuid Kilgore soovis jalatsid paindlikumaks muuta ning saades inspiratsiooni matkasaabastest, tegi ta kannale kaldlõike, mis lisas plastilisust, samas pakkudes kaitset, mida mängija vajab.
Air Force 1 sai ühtlasi esimeseks retromudeliks ning kui Nike selle 1986. aastal uuesti turule tõi, oli tegu pretsedenditu juhtumiga — praegu võib see veidralt kõlada, kuid tollal tundus mõttetu tuua tagasi tootmisesse mudel, mis kord juba katkestati.
Niisiis, Air Force’i näite najal võib öelda, et legende ei tehta, vaid need sünnivad (kuid, see protsess võtab aega).
2. Roshe
Kui Dylan Raasch 2012. aastal Roshe jalatsi lõi, sai mudel oma taskukohase hinna ja lihtsa disaini tõttu kohe müügihitiks. ‘Roshe’ nimi hüppab tänavamoes pilti pidevalt, kuid kas olete mõelnud, kust selle populaarse jalatsi nimi pärineb? Nimelt oli Dylani eesmärk hoida mudeli disain ülimalt lihtne ja kuna see sõna seostus tal zen-budismiga, siis otsustas ta nimedata jalats zen-õpetaja rōshi järgi. Nike pidi küll nimekuju õiguslike nüansside tõttu muutma, kuid hääldus jäi samaks.
Roshe lihtsad kujundusdetailid pärinevad kõik Jaapani aedadest: tallad jäljendavad astmeid ja algupärases iguaani värvis on inspiratsiooni saadud neis aedades olevatest kividest ja samblast. Muide, Roshe disainiprotsessis katsetati rohkem kui 16 erinevat välistalla lahendust ja ülaosa muudeti üle 50 korra, enne kui lõplik kavand valmis. Roshe on nüüd Nike spordirõivaste kategoorias esindatud rohkem kui 15 erineva mudeliga. Sellel on isegi Instagramis oma fännileht @Nikerosherun, millel on üle 250 000 jälgija. Vot see on mõjuvõim, mis ühel lihtsadisainilisel tossupaaril olla võib!
3. Huarache
Nike Huarache sari on Nike kõige kuulsama jalatsilooja – tõelise legendi – Tinker Hatfieldi looming. Selle jalatsi inspiratsiooniallikaks oli kummalisel kombel veesuusatamine. Nimelt meeldis Tinkerile veesuusasaabastes kasutatav neopreen, mille ta disainiprotsessis Huarache disaini kaasas. Mudel nägi päevavalgust 1991. aastal ning kõige paremini kirjeldatakse seda toonases ametlikus reklaamikampaanias: „Jalats, milles on vaid hädavajalik“. Kui Huarache oma debüüdi tegi, kasutati seda jooksuvaldkonnas, kuid kiiresti levis mudel ka igapäevaellu. Õigepeal võis Huarachesid märgata telepildil Jerry Seinfeldi jalas ning seejärel reklaamis neid Michael Johnson. Legend oli sündinud.
Ka Huarache nimel on värvikas ajalugu. Hispaania keeles tähendab see sandaali, mida kanti Kolumbuse-eelsel ajajärgul. Algselt valmistati huarachesid nahast ning 70ndatel kasutasid neid paljajalu jooksmist harrastavad entusiastid. Seega ei ole ime, et ka praegu on Nike Air Huarached tuntud oma jalakuju jälgiva, stabiilse ja mugava kuju poolest.
Tekst: Liisa Ennuste
Fotod: Nike