Nike brĂ€ndi ĂŒks kĂ”ige armastatumaid mudeleid Air Max nĂ€gi ilmavalgust 1987. aastal ja tĂ€histas hiljuti koguni oma pĂ€eva, sest just 26. mĂ€rts on kuulutatud Air Max Dayâks. Uurisime jĂ€rele, mille poolest Air Max ikkagi nii eriline on.
1. Ăhktalla brĂ€nding muutus koos Air Max 1 arenguga
Kui Air Max 1 oli alles testimisjĂ€rgus, ei keskendutud brĂ€ndimisel absoluutselt selle legendaarseks kujunenud tallale. VĂ€ljatöötamise ja testimise kĂ€igus aga lisati ketside kandadele legendaarne kiri âNIKE AIRâ ning nĂŒĂŒdseks tunnemegi neid ketse nende sĂ”nade ja brĂ€ndile omase Swoosh-logo jĂ€rgi.
2. Kardeti, et Air-tehnoloogial pÔhinev Ôhktald ei ole piisavalt vastupidav
Kui vaadata Air-tehnoloogia arengut praegu, ei pruugi me mÔista, miks kardeti Ôhktalla kvaliteedi pÀrast, aga kuna tegemist oli tol ajal tÀiesti uue nÀhtusega, ringles ka palju eelarvamusi. Kardeti, et tald pole lihtsalt piisavalt vastupidav, aga tuli vÀlja, et Ôhkpadja eluiga oli pikem, kui esialgu arvata osati.
3. Idee Air Max 1st ei vaimustanud Nike turundusinimesi
Innovaatiliste ketside vĂ€ljanĂ€gemine oli Nike turundustiimile esialgu liig. Kuidas mĂŒĂŒa ketse, millel on auk sees? NĂ€hes aga, kui edukaks Air Max 1 ketside reklaamikampaania osutus, mĂ”tlesid nad tĂ”enĂ€oliselt kanna pealt ĂŒmber.
4. Air Max 1 algatas revolutsiooni
Jah, ketside reklaamikampaania oli edukas ja uudne tehnoloogia muutis maailma, aga reaalsuses taaselustasid Air Max 1 ketsid inimestes kire jooksmise vastu ja Nike oli selle eesotsas. PÀrast Air Max 1 esmaesitlust saavutas brÀnd turul oma ajaloo parima positsiooni.
5. Inspiratsiooni ammutati Pariisis asuvast Georges Pompidou keskusest
Tinker Hatfieldi inspireeris Air Max 1 ketse disainides Pariisis asuv ĂŒlifuturistlik hoone, mis on kuulus n-ö tagurpidi arhitektuuri poolest. Just Georges Pompidou keskus oli Hatfieldi mĂ”tetes, kui ta otsustas Air Maxi padja nĂ€htavale tuua.
6. Air Max 1 muutis viisi, kuidas ketse turundati
Nike Air Max 1 ketsidega ehitud revolutsioonilised reklaamid olid enamat kui lihtsalt head fotod. TavapĂ€raste reklaamide asemel otsustati rÀÀkida lugu sellest, kuidas Nike Airi ketsid ĂŒldse sĂŒndisid ja mil mÀÀral nad statistiliselt teistest ketsidest paremad on. Just see iseloomustas edaspidi ka strateegiat, kuidas ketsibrĂ€ndid hilistel 1980. ja varajastel 1990. aastatel oma tooteid turundasid.
7. Air ei pidanud esialgu ĂŒldse Nike kets olema
Kuna Air Maxi mudelil on niivĂ”rd pikk ajalugu, on keeruline ette kujutada, et see vĂ”iks Nike asemel olla mĂ”ne teise brĂ€ndi kets. KĂŒll aga esitleti nĂŒĂŒd Air-tehnoloogiana tuntud leiutist esmalt hoopis teistele firmadele. Teised firmad Ă”nneks alahindasid seda ja just Phil Knight nĂ€gi Air-tehnoloogias rohkem potentsiaali.
8. Air-tehnoloogia töötas vÀlja iseseisev leiutaja
KÔik, kes arvasid, et just Tinker leiutas Air-tehnoloogia, peavad pettuma, sest selle revolutsioonilise leiutise taga oli hoopis lennukiinsener Marion Frank Rudy, kellega Nike sÔlmis lepingu, et luua midagi, mida me tÀna kutsume Nike Airiks.
Tekst: Keilit Aedma
Fotod: Nike