Eesti hiphopbänd A-Rühm on rahvast hullutanud juba 25 aastat. Mis nendest aastatest kõige eredamalt meelde on jäänud, kuidas möödus tänavune suvi ja milliseid üllatusi toob kaasa septembrikuu, sellest räägivad A-Rühma liikmed Kozy, Genka ja Cool D.
Kuigi A-Rühm oma 25 tegutsemisaasta täitumist suure juubelipeoga ei tähista, on käesolev aasta kujunenud Eesti hiphopi legendi jaoks üsna eriliseks. 8. septembril vallutab eetri verivärske video „Sama kuumad“ ning 22. septembril tuleb välja nende uus album. „Kui 25 aasta jooksul on meil üldse ilmunud kolm albumit, siis kolmanda albumi välja laskmine juba ise ütleb, et 2023 on meie jaoks oluline aasta, kuigi teadlikult mingit veerand sajandi A-Rühma nostalgitsemist ei toimu,“ ütleb Kozy.
Festivalide vaib on eriline
Suvi möödus A-Rühmal aga suuresti muusika tähe all. Lisaks video tegemisele ja albumi salvestamisele jõudis bänd üles astuda mitmetel festivalidel. Fännid nägid neid lavalaudadel Põlva Ööpäeval, Võsu Rannafestil ning muidugi Elvas Eesti Hip Hop Festivalil (EHHF) .
„Suuremad suvised festivalid on alati väga toredad, sest siis on endal võimalus ka teiste artistidega kohtuda ja nende live’i näha,“ ütleb Genka. „Mulle meeldis tänavu kõige rohkem EHHF, sest kui eelmisel aastal osad noored mäletasid meie lauludest võib-olla ainult „Palmisaart“ ja „Popmuusikut“, siis sel aastal olid juba uuemate lugude sõnad pähe õpitud.“
Ka Kozy ja Cool D toovad möödunud suvest esile sama festivali. „Esiteks oli see meie jaoks aasta kõige oodatum sündmus ja teiseks on hea kui tunned, et rahvas tuleb kaasa,“ sõnab Kozy. Cool D lisab: „Seal sai vajalikku energiat rahvalt kõige rohkem tagasi. Kui laval oled, siis näed ja tunnetad inimeste nägudelt, olekust ja käitumisest ära, millisel skaalal nad hetkel kontserti jälgides asuvad. Elvas olid emotsioonid kõrgel mõlemal poolel.“
25 aastat erilisi elamusi
25 aastat on ühe bändi jaoks märkimisväärne iga ning selle aja jooksul on A-Rühma ajalukku talletatud nii mõndagi. Surematuteks hittideks on saanud mitu lugu, mille sõnu teavad peast igas vanuses fännid ning ringreisid ja esinemised on jätnud ägedaid mälestusi. „Mulle ikka meenub, kui käisime Rovaniemis või mujal kaugel Soomes esinemas. Bussiks oli ansambel Nightwishi tuuribuss, kus olid telekad, lauad, voodid, playstation’id. Mäletan, et isegi skännet oli bussis. See tundus sel ajal ikka mega kõva oleng,“ meenutab Genka.
Kozyle torkab esimesena pähe A-Rühma India seiklus. „Sellest valmis ka reality sari, mis aga on jäljetult kaduma läinud, kui n-ö „Palmisaare“ video välja arvata. India oli korralik seiklus alates idee kokku leppimisest keset ööd, peale pidu Westmani Äris Ken Saaniga ning lennureisist, kuni kohapealsete juhtumisteni, kuhu kuuluvad puu otsast alla sadav madu, üheksa inimese ja ühe džiibiga autoreis Mumbaist Goasse, kuue sõrmega mees ja India bändiga koos salvestatud lugu, mis on paraku samuti kaduma läinud,“ loetleb ta.
Cool D meenutab albumi tegemist ja üht populaarseimat lugu. „Kindlasti võtame selle bändi esikoha, kellel kulus mega palju aega, et uue albumini jõuda. Ehk siis aega läks, mis aega läks, aga aega läks,“ naerab ta. „Nali naljaks, aga tõsiselt rääkides on „Palmisaar“ siiamaani meeletult populaarne lugu igas vanuses publiku hulgas. Sellest saad kohe aru, kui „Palmisaare“ esimesed noodid kõlavad.“
Mõned asjad muutuvad ajas paremaks
Hitid on saanud paljudest A-Rühma lauludest ning kõva hitipotentsiaaliga on ka septembris ilmuv uus video „Sama kuumad“. „Video tegemise usaldasime Masa ehk Hindrek Maasiku kätte, sest meile tundus, et tema on just see, kes oskab kõige paremini loo mõtte visuaalkeelde panna,“ lausub Genka. Tema sõnul on video nagu väike tagasivaade pöörastesse 90ndatesse. „Sealt tuleb välja, kui erinevalt me seda aega elasime. Kozy tiksus Musta Q-ga juba kuulsuse laineharjal ning hullutas tüdrukuid. Mina ja Cool võitlesime ellujäämise nimel vastavalt Kalamajas ja Tartus.“
Eriliseks teeb video see, et seal teeb kaasa Pearu Paulus, kes annab juurde väga hea tolleajase touch’i. „Video on nagu väike austusavaldus selle aja popmuusikale, mida me küll omal ajal tampisime, aga tänu sellele žanrile sündis ju ka lugu „Popmuusik“ ning sai hoogu A-Rühma karjäär. Tahame või ei, aga pikas perspektiivis on selle aja popmuusika meid aidanud. Pearut muidugi päkapikudiskoga ühte patta ei pane, sest tema on kvaliteetartist ja tõeline legend.“
Kozy sõnul on video veidi vana hea 90ndate Van Heldeni stiilis house vaibiga lugu. „Selles loos on väike olustikukirjeldus möödunud aegadest ja konstateering, et mõned asjad lähevad ajas paremaks. Tegelikult oleme alati lootnud, et me ei pea lugude sõnumit seletama, las igaüks korjab enda jaoks iva välja,“ soovitab ta.
Hiphopi kultuuri osa – New Era
Iga video köidab kuulajate-vaatajate meeli nii sound’i kui ka visuaalse keelega ning seda teeb ka „Sama kuumad“. Muuhulgas tuuakse seal ekraanile ka hiphopparite seas legendiks saanud New Era. „Pole just palju brände, mis on nii selgelt seotud hiphop kultuuriga. Nokamüts ja räpp on sisuliselt sünonüümid,“ selgitab valikut Kozy.
Genka lisab, et New Era on läbi oma nokamütsidega alati olnud osake hiphop fashion’ist. „90ndatel oleks ilmselt oma perekonna kassi maha müünud, et endale sellist mütsi saada. Mul on hea meel, et New Era on nüüd ka oma muid tootesarju laiendanud. Üldiselt kannan nende asjadest peamiselt mütse, kuna ei oska oma juustega midagi pihta hakata, siis on hea sinna alla varjuda,“ muigab ta. „Videos tõmbasin jalga ka ühed New Era dressipüksid ja need on selle aasta number 1 lemmik tekstiiltoode. Päris ausalt: mugav, pehme, põlved ei veni välja jne. Väga hea leid. Soovitan!“
Cool D garderoobist ei puudu samuti New Era cap’id. „Mul on mul mõned üsna vanast ajast jäänud lemmikud, mis on siiani väga lahedad. Loomulikult on aeg ja kandmine oma jäljed jätnud, aga teised seda eemalt ehk ei märka!“
Ka Kozy kinnitab, et liiga palju selliseid hetki ei ole, kus A-Rühma liikmetel mõni New Era peakate kasutuses pole. „Tegelikult on meil kõigil mõni pusa või jope samuti New Era valikust,“ ütleb ta.
Klassika tõmbab alati
Kuigi A-Rühm on oma 25 aastaga New Era kõrval alles poisike, sest New Erale pandi alus juba aastal 1920, siis võib öelda, et midagi ühist nendes on. Mõlemad olid värsked siis, kui nad tegutsema hakkasid ning mõjuvad värskena ka nüüd. „Arvan, et New Era on jäänud truuks teatud kindlatele mallidele ja standarditele ega ole üritanud omas segmendis teha „lihamaitselist taimetoidukotletti“. Fännid teavad, mida nad saavad. Kindlus on garanteeritud ning toodete valik on suur,“ ütleb Cool D.
„Klassikal on alati oma külgetõmme. Samas usun, et nii New Era kui A-Rühm on alati omal moel ajaga kaasas käinud,“ võtab Kozy otsad kokku.
Tekst: Merilin Piirsalu
Fotod: Taaniel Malleus