„Nii kogu Eesti kui ka Euroopa rallimaastikul on Auto24 Rally Estonia kindlasti suunanäitaja ja liider,” väidab ralli korraldaja Tarmo Hõbe. Tema sõnu kinnitab fakt, et 2014. aastal, mil Rally Estonia korraldas esimest korda ERC etappi, tunnustati sündmust FIA ERC Rally of the Year 2014 tiitliga. See oli parim ja atraktiivseim ralli kogu Euroopas nii tehnilise korralduse, turvalisuse kui ka sõitjatele ja pealtvaatajatele pakutud programmi poolest.
Teekond niisuguse tulemuseni pole aga olnud lihtne. Tarmo Hõbe märgib, et algusaastatel peeti Rally Estonia korraldajaid noorteks ja rumalateks uljaspeadeks, keda ei tohiks tõsiselt võtta. “Vanad rallikorraldajad naersid ja ütlesid, et tehke-tehke, vaatame, kaugele te jõuate,” kirjeldab mees toonast olustikku. “Iga aastaga hakkas aga arvamus meist paranema ning saadi aru: lisaks sellele, et me suudame suurelt mõelda, suudame me ka suuri asju reaalselt ellu viia. Nüüd on Rally Estonia teerajaja kõiges uues, mis rallimaailmas toimub.”
Praegu pole enam tegemist pelgalt suvise mõõduvõtuga, vaid sündmusega, mis kannab Eesti rallimaailmas ka kaugemat eesmärki. “Rally Estonia täidab kogu autospordi populariseerimise funktsiooni ning kindlasti on alati meie fookuses ka järelkasv ning tuleviku autosportlased ja talendid,” kinnitab Tarmo Hõbe.
Telepilt kümnete miljonite vaatajateni
Möödunud aastal jõudis Auto24 Rally Estonia raames Eurospordi toodetud teleprogramm 48,8 miljoni vaatajani üle maailma, kujunedes kogu hooaja Euroopa autoralli meistrivõistluste vaadatuimaks etapiks.
“Tegemist on mastaapse rahvusvahelise kajastusega ning ennekõike on see väga hea reklaam kogu Eesti riigile,” nendib Tarmo Hõbe. “Kuna kiiruskatsed toimuvad kaunitel Lõuna-Eesti teedel, siis telepilt, mis jõuab ekraanidele, on ilus ja lummav.” Korraldaja lisab, et Eurospordi andmetel toob Auto24 Rally Estonia Eesti riigile üle ühe miljoni euro väärtuses reklaami.
Rahvusvahelist ja igati professionaalset telepilti vahendab Eurosport ka tänavu. Ülekande õnnestumise eest kannab hoolt ligikaudu 40 inimest, saated lõigatakse kokku Otepääl Tehvandi staadionil ning valmis saatelõigud edastatakse satelliidi vahendusel Eurospordi peakontorisse Pariisis. “Valmis saade läheb eetrisse vaid paar tundi pärast päeva viimase katse viimase auto finišee- rimist,” seletab Tarmo Hõbe ja lisab, et ka korraldajad peavad telepildi õnnestumiseks endast maksimumi andma. “Selleks et videomaterjal ja pardakaamerate pildid eri katsetelt kokku koguda ja võimalikult kiiresti Otepääle Eurospordi staapi kullerdada, kasutame Eesti parimaid enduro mootorrattureid.”
Kirsipuude katmisest laudtee ehitamiseni
Kuigi rallit korraldatakse juba seitsmendat aastat, lisandub korraldusmeeskonna arsenali pidevalt uusi kogemusi. Ühelgi aastal pole korraldamine olnud samasugune nagu varem, sest meeskond mõtleb pidevalt sellele, kuidas nii pealtvaatajatel kui ka sõitjatel oleks ikka huvitav. “Muudame sellega oma elu märksa keerulisemaks, kuid samas tagab see iseenda pideva arengu,” tunnistab Tarmo Hõbe.
Kuna tegemist on väga mastaapse sündmusega, toimub ka kogenud korraldusmeeskonnale midagi ootamatut, huvitavat ja ettenägematut igal aastal. Tarmo Hõbe sõnul on tavalised juhused, kui tellitakse remondimees parandama saunaakent, mis on purunenud ralliauto akna alt lennanud kivist, või kui tuleb palgata karjused, kes hoiaksid lehmakarja ralli toimumise ajal kiiruskatsest eemal. “Lisaks oleme katnud kümneid kirsipuid, et mööduvate ralliautode tolm neid ei kahjustaks, oleme operatiivselt ehitanud uue teelõigu, et pulmalised jõuaksid ilusti oma peopaigani, ja oleme ka ehitanud soisele maapinnale rohkem kui 1 km pikkuse laudtee, et pealtvaatajad jõuaksid kiiruskatsele kuiva jalaga.”
Tarmo Hõbe toob ereda kogemusena välja aasta 2013, kui Rally Estonial startis rallimaailma tipp Mads Östberg, kes oli nädal varem oma auto sõidukõlbmatuks sõitnud. Talle saabus asendusauto Otepääle otse Inglismaalt, kuid auto polnud päris niisugune, nagu korraldajad olid lootnud. “Kuna Mads Östbergi puhul oli tegemist Rally Estonia peamise favoriidiga, siis me ei soovinud, et meediakajastused liidrist ning hilisema võimaliku võitja autost oleksid ebaatraktiivsed ja koledad,” räägib Tarmo Hõbe. “Asendusauto oli aga üleni hall ja ilmetu – seda ei jõutud kleepida tavapärasesse disaini.”
Korraldusmeeskonnal õnnestus siiski 12 tundi enne starti vajalikud disainifailid kokku sobitada ning need Tallinnas välja printida. “Kleepijad jõudsid koos kleebistega Otepääle stardipäeva öösel kell 4 ja asusid tööle. Kleepimine võttis 5–6 tundi ning täpselt õigeks hetkeks oli auto kleebitud ja oma õiges säras,” meenutab Tarmo Hõbe. “Kõik läks planeeritult ehk ralli võitis Mads Östberg ning meedias ilmus palju fotosid ja videomaterjale tema õige disainiga autost.”
Tihedam ja atraktiivsem programm
Lisaks traditsioonilisele Toomemäe linnakatsele Tartus ja Elva linnakatsele toimub sel aastal ülimalt atraktiivne ja populaarne Alaküla kiiruskatse, mis leiab aset laupäeval, 16. juulil. Katse esimeses pooles olevat pikkade õhulendudega trampliini läbitakse kaks korda. “Selles pealtvaatamiskohas on suur LED-ekraan live-ülekande jälgimiseks, eraldi lava, millel toimub kontsert kahe kiiruskatse vahel ning palju muud,” tutvustab korraldaja.
Pühapäevane, 17. juuli publikuatraktsioon on Krüüdneri karjääri elementiderohke, umbes 700 meetri pikkune kiiruskatselõik. Seal on nii tehistrampliin kui ka veetakistus, kuhu autod keeravad poolelt katselt ja selle läbimise järel jätkavad oma tavapärast kiiruskatset.
Programmi raames saab taas lisaks ralliemotsioonidele sündmuselt kaasa hulganisti muid elamusi, sest kontserdiprogramm tuleb veelgi tihedam kui varasematel aastatel. Tänavu astuvad lavale East 17, Right Said Fred, Londonbeat ja Samantha Fox.
[alert color=”violet”]
PÕNEVAID FAKTE RALLY ESTONIAST
- Tuumikmeeskonnas, kes tegeleb korraldamisega aasta läbi, on umbes 30 inimest. Ralli toimumise ajal tegutseb korraldusmeeskonnas pea 1000 inimest.
- Auto24 Rally Estonia kogueelarve on umbes 900 000 €.
- Ralli nouab 60–70 kooskolastust: koigi maaomanike ja kohalike omavalitsustega, kelle territooriumil ralli toimub; tee valdajate, politsei, kiirabi, päästeameti, maantee ameti ja paljude teistega.
[/alert]
[alert color=”gray”]
R5 VÕISTLUSAUTO EHK TIPPAUTO, MILLEGA SÕIDETAKSE RALLY ESTONIAL
Kaal: miinimum 1230 kg, reaalne voistluskaal 1250 kg.
Käigukast: 5 käiku, järjestiklülituse ja otsehambumisega käigukast.
Kütusekulu: 80 l/100 km.
Mugavused: istmejahutus, katuse tuulutusava, raadioside soitja ja kaardilugeja vahel.
Rehvid: voistlustel on kaasas maksimaalselt 18 rehvi, millega tuleb kogu ralli läbida. Kaasa voetakse konkreetsetes tingimustes vajalikud rehvid ehk talvel piigid ja suvel vastavalt rallile kruusa- voi asfaldirehvid.
Temperatuur autos: soltuvalt aastaajast ja geograafilisest asukohast +5 C° (näiteks Arctic Laplandil) kuni +60 C° (näiteks Kreeka rallil).
Suurimad erinevused võrreldes tavaautoga: turvapuur, sportvedrustus, otselülitusega käigukast, 4 kolviga pidurikaliibrid, tulekustutussüsteem, 6 punkti turvavööd.
[/alert]
Teksti: Kris Süld, Fotod: Auto24 Rally Estonia