Gertrudile meeldib ka muid alasid pildistada, kuid jalgpalli seetĂ”ttu, et ka ta ise mĂ€ngib seda ning just jalgpallist sai spordifotograafia tema jaoks alguse. âJalgpalli on siis eriti hea pildistada, kui on atraktiivne mĂ€ng, kus on kohal ka mĂ”lema meeskonna fĂ€nnid, kes vĂ”istlevad ka omavahel. Sellistest mĂ€ngudest saab tavaliselt kĂ”ige paremaid emotsioone,â ĂŒtleb Gertrud. Ka Janale meeldib vutti pildistada seetĂ”ttu, et ta mĂ€ngib ise ning on nĂŒĂŒdseks suure osa elust jalgpallile pĂŒhendanud. âJalgpalli pildistamise teeb pĂ”nevaks see, et keegi ei poseeri. Hea pildi saamine oleneb just hetke tabamisest ning kahte samasugust situatsiooni ei tule ette mitte kunagi,â rÀÀgib Jana. Kolmas tĂŒtarlaps Brit Mariagi ei ole selles suhtes erand. âKui olin noorem, mĂ€ngisin ise jalgpalli ja samuti olen vĂ€iksest peale kaamera kĂ€es ringi jooksnud. Alguses tegin pilte oma lĂ”buks, kuid nĂŒĂŒd on hobi tööks vĂ€lja kasvanud. Armastan jalgpalliga kaasnevat ehedat emotsiooni, nii mĂ€ngijate kui fĂ€nnide nĂ€gudel. Jalgpallis on olemas kaotusvalu, vĂ”idurÔÔm ja muud sportlikud hetked, mida pĂŒĂŒda,â lausub Brit Maria.
Koha eest vÔitlema ei pea
TĂŒdrukud kinnitavad ĂŒhest suust, et platsi servas pildistamiseks koha valimisega Eestis probleeme ei ole, igaĂŒks leiab endale meeldiva positsiooni, aga kunagi ei tea, kus on just selles mĂ€ngus parima foto tegemiseks Ă”ige koht. âTavapĂ€rane koht, kust pilte tehakse on vĂ€rava tagusel alal, suurematel mĂ€ngudel tohibki ainult seal pildistada – nĂ€iteks koondise mĂ€ngudel. Eesti Premium liigas vĂ”ib ĂŒldiselt igalt poolt pilti teha, siis jĂ€llegi oleneb hea koht sellest, kumb on rĂŒndavam pool. MĂ”nikord on parem teha fotosid kĂŒlje pealt vĂ”i hoopis keskjoone juurest,â toob Gertrud vĂ€lja. Jana lisab, et parima koha valik sĂ”ltub sellest, kuidas fotograaf harjunud on vĂ”i mis tehnikat ta omab. âĂldiselt on “kuumad tsoonid” nurgalippude ja vĂ€ravate vahelisel alal, aga jalgpall on vĂ€ga ettearvamatu mĂ€ng ja hea pildi vĂ”ib saada ĂŒkskĂ”ik mis positsioonilt,â arvab ta.
Tehnika on erinev
Fotograafi töö ei ole alati kĂ”ige kergemate killast, just seetĂ”ttu, et omajagu varustust peab ikka kaasas vedama. Kui palju tĂ€pselt, on jĂ€llegi individuaalne. âTĂ€isvarustuses kott (fotoaparaat, objektiivid, sĂŒlearvuti ja muud vajalikud asjad) kaalub ligikaudu 9-10 kg. Igale mĂ€ngule ma kĂ”ike kaasa ei vĂ”ta, sest alati pole vaja mĂ€ngu ajal pilte ĂŒles panna ja siis ma arvutit tavaliselt kotti ei pane,â ĂŒtleb Gertrud. Jana lisab, et mĂ”nikord piisab ka ĂŒhest objektiivist, aga tegelikult on ju fototehnikat saadaval vĂ€ga erinevas suuruses ja erinevas kaalus. âVaadake mĂ”nikord, kui suured on jalgpalli fotograafide objektiivid ning vĂ”ite ise arvata, kas fotograafid peavad veel eraldi jĂ”usaalis hantleid tĂ”stmas kĂ€ima vĂ”i mitte,â lausub ta muiates. Brit Maria aga ĂŒtleb, et varustust kaasas kanda ei ole raske. âMina kasutan tööks enamasti ĂŒhte kere ja kahte objektiivi. Kere kaal on umbes kilo ja objektiivi kaal 1,5 kg. Teine objektiiv on kergem ja ei kaalu nii palju,â selgitab ta.
Emotsioonid rÀÀgivad
Millised aga on parimad fotod jalgpallist? Gertrudi sĂ”nul on raske valida ĂŒhte parimat, kuid kĂ”ige parema tunde tekitab see, kui on Ă”nnestunud tabada kedagi vĂ€ravat tĂ€histamas – olgu siis mĂ€ngijaid vĂ”i fĂ€nne. âTeisel kohal oleks vĂ€ravavahi tĂ”rjed, sellised n-ö tiigrihĂŒppe tĂ”rjed, kuid nende jaoks tuleb ĂŒldiselt vĂ€ga hĂ€sti ajastada ja neid ei tehta ka nii vĂ€ga tihti,â rÀÀgib ta.
Jana arvates on parimad fotod need, mida teistel ei ole. âMĂ”ni hea emotsioon vĂ”i olukord, mille saad kaadrisse tĂ€nu Ă”igele kohavalikule vĂ”i lihtsalt Ă”nnele. Jalgpallis pakub emotsioone eelkĂ”ige vĂ€ravate löömine,â kinnitab Jana
Brit Maria ĂŒritab pildile pĂŒĂŒda vĂ”imalikult palju erinevaid hetki. âEi saa otseselt öelda, et mĂ”ni pilt meeldiks teistest rohkem, aga kindlasti on hea vaadata ja teha fotosid, mis annavad edasi hetke olulisust – ehk siis pilt mĂ”nest kurvast vĂ”i rÔÔmsast mĂ€ngijast, olulisest vĂ€ravast vĂ”i tĂ”rjest,â kirjeldab ta.
Tekst: Merilin Piirsalu