Aastaid seostusid Eestis jalgrattasĂ”iduga ehani lĂ”putuid tiire tegevad jĂ”nglased, maakodus piima jĂ€rele sĂ”itev tĂ€di Maali vĂ”i telekast kĂŒlg kĂŒlje vastas finiĆĄijooneni rĂŒhkivad puupakujĂ€meduste reielihastega spordimehed. Aga vĂ€hemalt tallinlase jaoks on need ajad möödas.
Tegelikult veerevad juba ĂŒsna jupp aega palju kirutud linnatĂ€navatel ringi eri marki ja mÔÔtu jalgrattad ning nende uhked omanikud. Mitte lapsed, vaid tĂ€iskasvanud, suisa eri eas mehed ja naised. JalgrattasĂ”it pole nende pĂŒhapĂ€evahobi, mille abil end jalutuskĂ€igust natukene valutumalt tuulutada, vaid tĂ”sine transpordivahend, millega igapĂ€evatoimetusi ajada. PĂ”hjuseid, miks nad on oma liiklusvahendiks just jalgratta valinud, on mitmeid, kuid kĂ”ik need on ĂŒsna veenvad.
âMa ei saa öelda, et ĂŒks liiklusvahend oleks parem kui teine, sest see on iga inimese enda otsustada, kuidas ta liikleb. Ma ei ĂŒtle, et kĂ”ik peaks jalgrattaga sĂ”itma, kuid kui keegi tunneb ĂŒhel hetkel, et autosĂ”it hakkab tervise vĂ”i rahakoti peale, siis tuleks jalgrattale mĂ”elda,â mĂ€rkis Tallinnas ja Tartus umbes kaheksa aastat peamise liiklusvahendina jalgratast kasutanud, enamjaolt NO 99 teatrist tuntud nĂ€itleja Rasmus KaljujĂ€rv. âJa loomulikult ka keskkonnakĂŒsimus â meil kĂ”igil on parem, kui saastatust on vĂ€hem.â
Kella viie ajal Ă”htul pĂ€rast pĂ€evatööd on bussi vĂ”i autoga liiklejal lĂ€bi aknaklaasi jube nĂŒri tĂ”deda, et ta sĂ”idab oma meeletute hobujĂ”udude toel vĂ”idu kĂŒbaraga mammi vĂ”i ranitsaga koolijĂŒtsiga. Pole harvad needki korrad, kui tĂ€nava lĂ”ppu jĂ”uab enne jalakĂ€ija, mitte mootorimĂŒristaja. Jalgratas sedapuhku oleks samal ajal juba valgusaastate kaugusel. âJalgratas on lihtsalt ĂŒber-mugav sĂ”iduvahend, millega linnas liigelda. Ja tipptunni ajal on jalgratas kordades kiirem liiklusvahend, kui seda on auto. RÀÀkimata kĂ”ikidest pisi- ja pĂ”iktĂ€navatest ning kangialustest, mille kaudu jalgrattaga saab shortcutâe teha,â mĂ€rkis rattahooajal sadu ja sadu kilomeetreid maha vĂ€ntav Von Krahli nĂ€itlejanna, samas ka Kanal2 eetris vaatajaid hullutanud âNaabriplikaâ peaosatĂ€itja Loore Martma.
Eeltoodud pĂ”hjused on need, mida iga loogiliselt mĂ”tlev inimene vĂ”ib rattasĂ”idu eelistena vĂ€lja tuua. Isegi autojuhid. Kuid on nii palju sellist, mida tegelikult kohe ei oskagi tajuda. Midagi sellist, mida ei saa ei raha, tervise ega keskkonna saastatusega mÔÔta. âJalgratas on loomulik liikumisvahend ja jalgrattaga liikudes muutub inimese mĂ”tteviis tervemaks. KĂ”ik, mida me teeme, muudab meid â see tĂ€hendab, et pĂ”hivalikud otsustavad selle, kui vÀÀrtuslikult oma elu elame,â rÀÀkis samuti Tallinnas liigeldes tĂ€ielikult rattausku Eesti Jalgpalli Liidu president Aivar Pohlak. âMinu jaoks kuulub sarnaste valikute hulka ka lennukiga reisimisest loobumine â vĂ”in kinnitada, et rongiga liikudes paistab maailm teistsugusena, mĂ”tted, mida mĂ”tled, on teised â nĂ€iteks tooksin vahe lennu- ja rongijaamade vahel, viimases nĂ€ed ausat lĂ€bilĂ”iget maailmast pappkastides magavate kodututeni vĂ€lja.â
âAutojuhid jÀÀvad ilma kogu sellest linnulaulust ja kevadistest lĂ”hnadest, mis meid ka siin urbaanses keskkonnas ĂŒmbritsevad. Ning ma ei tea, aga mulle tĂ”esti tundub nii, et jalgratturid on palju Ă”nnelikumad inimesed â olete ju nĂ€inud nende naerul nĂ€gusid, pĂ€ike pead paitamas ja tuul juustes sasimas, kui nad S-kujulisel trajektooril ĂŒle Vabaduse vĂ€ljaku veerevad,â lisas sarnase mĂ”tte Martma.
Kindlasti pole selle artikli mĂ”te tekitada kelleski vÀÀrarusaama, et jalgratturi elu on graatsiline ja muretu nagu pilvebaleriinil. Probleeme jagub kĂŒllaga ning jÀÀb vaid loota, et need aastate jooksul laabuvad.
âPĂ”hiline murekoht kergliiklusteede vĂ”rgustikus on see, et ÀÀrelinna ja kesklinna ĂŒhendus on puudulik, praktiliselt olematu. Ja kindlasti ka teed â pĂ€rast talve on need ĂŒhtviisi halvad nii ratturitele kui ka autojuhtidele,â mĂ€rkis KaljujĂ€rv.
Aastaid on rÀÀgitud sellest, kuidas autojuhid ei suuda jalgratturitega arvestada, kuid KaljujĂ€rve sĂ”nul on asi paranemas. KĂŒll aga on tĂ€navatele ilmunud uus liik vandaale. Jalgratturid, kes end kotkaks vĂ€ndanud.
âMida rohkem jalgrattaid tĂ€navatele on ilmunud, seda paremaks on lĂ€inud ka autojuhtide kĂ€itumine. Samas ei saa seda alati öelda jalgratturi kohta, kes manöövrit tehes sageli ei arvesta, et autojuhti kaitseb plekk-kast ja rattur on see, kes haiget saab,â nentis KaljujĂ€rv.
âJalgratturite hulgas on neid, kelle jaoks juba mĂ”iste âliikluskultuurâ on… liiga pikk sĂ”na, mida kokku lugeda. RÀÀkimata sellest, et ta teaks, mida see tĂ€hendada vĂ”iks,â lisas lĂ€bi naeru Martma, kes aga kinnitas, et aeg-ajalt on ta ka endal autojuhtide vĂ”i jalakĂ€ijate hukkamĂ”istvaid pilke tundnud.
Aga kas jalgrattasÔit vÔib olla ainult ajutine moeröögatus? VÔib-olla on see teatud, pigem hingelt kunstiinimese poole kalduvate inimeste ajutine vaimustus? Seda ei maksa siiski karta, kuna Eestil on ees Skandinaavia ja Madalmaade nÀide, kus nii mitmeski linnas on jalgrattakasutajate protsent röögatult suur. Jalgrattaga liikumine on lihtsalt elustiili osa.
âMa olen looduseinimene ja kĂ€inud alati palju jala ja sĂ”itnud jalgrattaga. Sellisel moel nĂ€en maailma teise nurga alt ja ka mĂ”tted, mida mĂ”tlen, on toredamad. Usun, et inimene peab elama loomulikult ja jalgratas kuulub loomuliku elamisviisi hulka. Samas ei ole ma selline, kes sĂ”idaks jalgrattaga lihtsalt sellepĂ€rast, et sĂ”ita â saan rattasĂ”idust elamuse siis, kui mul on vaja liikuda ĂŒhest punktist teise ja ma saan seda teha jalgrattaga. TĂ”uge rattaga sĂ”itmiseks lĂ€htub jĂ€relikult minu mĂ”tteviisist,â mĂ€rkis Pohlak.
Martma nÔustus: ta ei taha oma sÔnadega sundida inimesi kaherattalist nelja- vÔi enamarattalise vastu vahetama, kuid soovib lihtsalt, et inimesed annaksid keskkonnasÔbralikumale sÔiduvahendile vÔimaluse.
âEks igaĂŒks lĂ€htub ikka omaenda mugavusest ja vĂ”imalusest, kĂŒll aga soovitan igal juhul anda endale vĂ”imaluse jalgrattasĂ”itu armuda. Kui vĂ”ib-olla linnas vĂ”ib tunduda autode ja teeaukude vahel manööverdamine ohtlik vĂ”i tĂŒĂŒtu, siis, tead, laena sĂ”bralt ratas â vĂ”i veel parem vĂ”ta sĂ”ber ka kaasa â ja mine juba sel nĂ€dalavahetusel rongiga Aegviitu ja siis sĂ”ida sealt nĂ€iteks 4 km LinajĂ€rve ÀÀrde, tee vĂ€ike piknik ja vaata kuhu tee edasi viib. Tagasi linna jĂ”udes on kĂ”ik teisiti. KĂ”ige paremas mĂ”ttes!â soovitas Martma.
KĂ”ik Sportland Magazineâiga vestelnud kinnitasid aga justkui ĂŒhest suust, et jalgrattureid vĂ”iks linnapildis rohkem olla.
âMulle meeldiks, kui jalgrattaga sĂ”itjaid oleks Tallinnas oluliselt rohkem, nĂ€iteks Kuressaare on selles mĂ”ttes skandinaavialikum. Jalgrattaga liikujad teevad linnapildi inimlikuks,â vĂ”ttis Pohlak kokku.
Tekst: Oliver Lomp, Fotod: Shutterstock, erakogu
Kommentaarid
SÔidan pÔhiliselt rattaga, saab kiiresti ja igale poole ligi ning loomulikult on hea trenn