Kalmer Vaht (49) on Elva kandi mees, kes septembri keskel pani taskusse oma viienda Eesti meistritiitli rallikrossi Touringcar klassis.
Kalmer sai motospordi pisiku külge 80. aastate keskel, kui alustas motokrossiga, jõudes sel alal ka Nõukogude Liidu koondisesse. Sõjaväeteenistuse ajal sõitis ta edukalt Moskva CSKA armee spordiklubis, kuid peale sõjaväge jättis sportimise katki. Alles mitukümmend aastat hiljem, 2006. aastal ostis mees Lada, millega algul talvel kodu lähedal järvel jäärada sõitmas käis, aga siis lõi tuha all põlenud võistlemissoov taas lõkkele. Juba järgmisel aastal leidiski Kalmer ennast võistlusjoonel superkrossi sarjas ning neli aastat hiljem läks üle rallikrossi Touringcar klassi.
Võistlemine on põnev
Kõik need kümme aastat on Kalmer krossi sõitnud sama masinaga – tema fännide jaoks juba täiesti legendaarseks muutunud punase Ladaga. “Olen autot aja jooksul pidevalt täiustanud. Alguses oli vaja selle kallal rohkem tööd teha, aga viimasel ajal on vaja ainult parandada neid asju, mis sõitude ajal ära on lagunenud,” muigab Kalmer. Auto putitamisega tegeleb ta peamiselt ise, kuid vahel tulevad sõbrad ka appi.
Kalmer ütleb, et kuigi ka auto täiustamine on huvitav ja põnev, on võistlemine siiski palju põnevam, sest see tekitab adrenaliini. “Võistlemine on põnev, see meeldib mulle. Ja see on hea tunne, kui sõidu ära võidad,” teatab Kalmer ja lisab, et kiirused rallikrossis küll väga suured ei ole, kuigi sirgete peal võtavad paremad autod välja ka 180 km/h. Aga kuna krossirajad on väga kurvilised ja mõned kurvid väga aeglased, siis keskmine kiirus jääb vahemikku 70-80 km/h.
Kogenud tegija
Rallikrossi hooaeg algab mais ja lõppeb septembris, hooaja sisse jääb seitse etappi. Kalmer võitis tänavu esimese ja viimase etapi, ühel etapil oli kuues ja kõikidel teistel pääses poodiumile ning see tagas talle sarja kokkuvõttes esimese koha. Mõlemad etapid, kus Kalmer esikoha võttis peeti tema kodurajal Kulbilohus, kus mees tunneb end nagu kala vees.
Sõidus on ta aga üldiselt juba nii kogenud tegija, et trenni enam praktiliselt ei teegi. Kalmer ütleb, et vahel tulevadki parimad tulemused just siis, kui pikalt pole rooli taga olnud, sest siis on suurem isu sõita. Vormis hoiab ta ennast hoopis kangi tõstmise ja rattasõiduga.
100% keskendunud
Võistluspäev on kõikide rallikrossi sõitjate jaoks aga tõsine tööpäev, sest kestab hommikust õhtuni – esmalt tuleb jõuvahekorrad paika panna eelsõitudes, kust poolfinaalidesse pääsevad 12 parimat, sealt saavad omakorda edasi kuus kõige kiiremat, kes võistlevad finaalis.
“Ühtegi eksimust endale lubada ei saa, sest see võib saada saatuslikuks ja nii tuleb kõikide sõitude ajal olla väga keskendunud,” selgitab Kalmer ja lisab, et tähelepanu ja keskendumine ongi kõige tähtsamad. “Kui sõita, siis sõita, kui mitte, siis mitte – selline on minu põhimõte.”
Kalmer on väga tänulik ka Sportlandile, kes tema sportlasteele on õla alla pannud ja ettevõtmisi toetab. Mees plaanib järgmisel hooajal taas rajal olla ja võib-olla selleks ka oma Ladat pisut täiustada. Täpsemalt näitab juba aeg.
Tekst: Merilin Piirsalu
Fotod: Marko Leesi / rallikross.ee