Jooga on suurepÀrane vÔimalus hoolitseda oma keha ja vaimu eest ja alana sobib see vÀga hÀsti ka lastele. Miks? Sellest rÀÀgib joogaÔpetaja Liis Karelson.
LasteaiaĂ”petajana töötav Liis on joogaga tegelenud juba mitu aastat ja lausub, et see on tema kirg. Oma kirge on ta alates eelmisest sĂŒgisest edasi andnud ka poistele ja tĂŒdrukutele. âNaudin tunnet, mis jooga harrastamisega kaasneb. LasteaiaĂ”petajana mĂ”tlesin, et imeline oleks pakkuda sellist elamust lastelegi. Nii saigi minust lastejooga Ă”petaja. Ăhtlasi vĂ”imaldab lastejooga ĂŒhendada minu töö ja hobi,â lausub Liis.
Ta kinnitab, et jooga sobib igas vanuses lastele, vĂ€ikestest sĂŒlelastest kuni teismelisteni vĂ€lja. Beebid saavad joogat teha koos emmega ja alates kolmandast eluaastast tuleb enamik lapsi joogatunnis juba ise toime. âMina annan joogat lasteaialastele vanuses 4â7 aastat. Kui palju lapsi ĂŒhes rĂŒhmas kĂ€ib, on Ă”petaja otsus ja tunde kĂŒsimus. Mulle meeldib, kui tunnis on maksimaalselt 12 last. Tunni pikkus jÀÀb samuti Ă”petaja otsustada, aga see oleneb kindlasti laste vanusest. Minu joogatunnid on keskmiselt 45 minutid pikad,â rÀÀgib Liis.
VÔrdselt tublid
Jooga ei ole mĂ”eldud ainult tĂŒdrukutele, tĂ€pselt sama hĂ€sti sobib see poistelegi. Kuigi ka Liisi tundides kĂ€ib praegu tĂŒdrukuid rohkem kui poisse, vĂ”ib ta öelda, et poisid, kes joogas kĂ€ivad, tunnevad sellest sama suurt rÔÔmu. âĂpetajana töötades olen tĂ€hele pannud, et tihti on just poisid vĂ”istlushimulisemad. Pidevalt heade tulemuste poole pĂŒrgimine vĂ”ib last kurnata. Joogatrenn on agakoht, kus ei ole kaotajaid ega vĂ”itjaid â kĂ”ik on vĂ”rdselt tublid,â kinnitab Liis.
Jooga sobib tema sĂ”nul vĂ€ga hĂ€sti ka nendele lastele, kes pĂ”hialana tegelevad mĂ”ne muu spordialaga. âTĂ€nu joogale areneb keskendumisvĂ”ime ja laps Ă”pib tajuma oma keha. See omakorda aitab saavutada paremaid tulemusi teistel spordialadel.â
Kindel struktuur
Lastejooga tund erineb teistest treeningutest ĂŒsna palju, sest lisaks fĂŒĂŒsilisele liikumisele pööratakse suurt tĂ€helepanu vaimsele ja emotsionaalsele poolele. âNii nagu tĂ€iskasvanute tunnis on ka lastejooga tunnil kindel struktuur. Joogatund algab hÀÀlestusega, milleks on mantrate laulmine vĂ”i lugemine. Mantratele jĂ€rgnevad soojendusharjutused ning siis tuleb lĂ”bus ja mĂ€nguline harjutuste seeria,â tutvustab Liis. Ta lisab, et tundi rikastavad liikumismĂ€ngud, tantsimine, massaaĆŸ, juturingid, muinasjutud ja hulk vahendeid (pallid, pillid jne). Joogatund lĂ”peb lĂ”dvestuse ja meditatsiooniga, mis Ă”petab hetkes elamist.
MitmekĂŒlgselt arendav
Kui tegeleda joogaga regulaarselt, siis on positiivsed tulemused garanteeritud. âJoogatunnis mĂ”jutame korraga nii enda fĂŒĂŒsilist keha kui ka hinge ja meelt. Lastejooga Ă”petab lastele, kuidas sĂ€ilitada hea kontakt iseenda ja oma fĂŒĂŒsilise kehaga, kuidas olla paindlik ja tasakaalukas. See aitab suhtuda sĂ”bralikult iseendasse, kaaslastesse ja kĂ”igesse enda ĂŒmber,â usub Liis.âFĂŒĂŒsilised harjutused aitavad kaasa keha tunnetusele, painduvusele, treenivad jĂ”udu ja arendavad motoorikat. Jooga ja mediteerimine aitavad lastel paremini keskenduda. Lastejooga aitab avardada maailmapilti, kuna tunnis kuulatakse ja rÀÀgitakse sageli Ă”petlikke lugusid ja arutletakse elutĂ€htsatel teemadel.â
Huvitavad elamused
Ăkski joogatund ei sarnane eelmisega. Palju oleneb sellest, milline on laste meeleolu ja energia ja kui suurt huvi ĂŒks vĂ”i teine tunnis tehtud asi neile pakub. âMul on kĂŒll alati peas mĂ”tted ja harjutused, mida soovin lastega teha, kuid tihti vĂ”tab tund hoopis teise suuna. Vahel on ka nii, et see, mis minule tundub vĂ€ga Ă€geda tegevusena, ei avaldagi lastele muljet. Aga juhtub ka vastupidi,â rÀÀgib Liis. Kord kulus pool tundi merekarbi uurimisele ja selle seest tuleva kohina kuulamisele. âMinul oli selleks meditatiivseks tegevuseks arvestatud umbes viis minutit, aga kuna laste huvi oli lĂ”putu, siis kulgeski suurem osa meie tunnist vaikuses,â meenutab ta.
Liis on tÀhele pannud, et lastele meeldivad vÀga lood ja muinasjutud. Tihti vestab ta tunnis muinasjutu, mille jooksul kehastutakse esemeteks vÔi loomadeks, mis ongi tegelikult klassikalised joogaasendid.
Jooga on abiks
Joogatundi vĂ”ib tulla iga laps ja mingeid eeldusi vĂ”i omadusi selleks tarvis ei ole. KĂ”ige tĂ€htsam on see, et lapsele jooga meeldiks ja ta seda naudiks. âTrenni suunab lapse tihti lapsevanem ja rÔÔm on nĂ€ha, kui palju on teadlikke vanemaid. Neid, kes on kursis, mil moel toetab jooga lapse fĂŒĂŒsilist vĂ”i vaimset arengut,â rÔÔmustab Liis.
Tal oleks aga vĂ€ga hea meel, kui trenni satuks rohkem poisse ja tĂŒdrukuid, kelle tĂ€helepanu hajub kiiresti, kellel on keeruline keskenduda ja oma tunnetega toime tulla. âTihti on ka nende laste vanemate elutempo vĂ€ga kiire. Aga joogatund vĂ”ib olla just see koht, kus âprobleemseâ sildi kĂŒlge saanud lapsele ei anta hinnanguid, vaid teda hoopis kuulatakse ja kaasatakse, kus ta saab tunda end olulisena. Usun, et sellistele lastele on joogast palju abi,â lausub Liis.
LAPSED RĂĂGIVAD
Melissa: âMulle meeldib, et joogatunnis on vaikne. Tunni alguses meeldib mulle ette kujutada, mida me tegema hakkame ja kuidas.â
Sonja Simone: âMulle meeldib joogatunnis joosta ja erinevad joogapoose teha.â
Anni Adele: âMulle meeldib see, et ma saan kingad jalast Ă€ra vĂ”tta ja paljajalu olla. Veel meeldib mulle, kui me vĂ€rvime pilte.â
Tekst: Merilin Piirsalu
Fotod: Karel Kaljuste