Jaanus Ree on ĂŒks nimekamaid Eesti elukutselisi fotograafe, kelle tööpĂ”ld on kogu maailm. Peamiselt spordifotograafina tegutsev eestlane on muuhulgas mitmendat hooaega jÀÀdvustamas autoralli MM-sarja ning ralliga on tal tekkinud ka eriline emotsionaalne side.
Fotograafia juurde jĂ”udis mees lĂ€bi spordi. âTegelesin purjelauasĂ”iduga ning sain vigastada. Soov oli vĂ”istlustel kohal olles kaaslaste sĂ”itu lĂ€hemalt vaadata, kuna kaldalt midagi nĂ€ha ei olnud. Sai vĂ”etud suvaline fotoaparaat ning mindud pressipaadis vee peale,â meenutab ta.
Sealt edasi kulges karjÀÀr suurte sammudega ning oma esimesed rallifotod tegi Ree 2010. aastal Rally Estonial ja esimene MM-etapp oli tema jaoks 2013. aastal Hispaanias, kus ta kĂ€is oma portfoolio tarbeks pilte tegemas. MM-karussellile hĂŒppas mees 2014. aastal Sardiinia etapil ning tĂ€navu alustas ta juba viiendat aastat, mil teeb kogu MM-sarja fotograafina kaasa tehes fotosid Red Bullile ja WRC enda promootorile.
Kirju rallikarussell
Lemmiketappi kogenud rallifotograafil ei ole, kuna tema arvates on kĂ”ik sĂ”idud omamoodi huvitavad. âSardiinias on hea soe merevesi, pĂ€ike, palju tolmu. Monte Carlo trumbiks on ralli ise, tĂ€nu mĂ€gede vahel looklevatele teedele. Rootsis nĂ€eb lumel vĂ€ga suuri kiirusi. Mehhiko puhul ei saa ĂŒle ega ĂŒmber tĂ€navatoidust. Korsikal on samuti mĂ€gede vahel vĂ€ga huvitavad teed. Argentina steike ei saa kindlasti mainimata jĂ€tta ning muidugi tuleb Ă€ra mĂ€rkida kogu sealne kultuur ja sĂ”bralikud inimesed,â loetleb Ree.
Ralli ajal on fotograafi pÀevad tÀis pildistamist ning kohaliku melu nautimiseks aega eriti ei jÀÀ, selle tarbeks vÔtab ta vÔimalusel kohaga tutvumiseks puhkusepÀevi lisaks.
Mahukas eeltöö
Fotograafina on Ree lemmikspordialadeks purjelaud ja autoralli. âPurjelaud seetĂ”ttu, et ise tegelesin selle alaga ning ralli sellepĂ€rast, et pakub nii palju erinevaid vĂ”imalusi pildistamiseks ja kunagi ei tule ideedest ja pildistamiskohtadest puudust,â rÀÀgib ta. Samas tĂ”deb fotograaf, et igaspordiala on huvitav pildistada. âKeerulisemate alade puhul hakkad leidma olukordi, mida muidu ei leiaks. Tulevad uued mĂ”tted ja need saab hiljem ka ĂŒle vĂ”tta mĂ”ne teise spordiala pildistamises.â
Ree sĂ”nul pole ta seni heade mĂ”tete genereerimisega jĂ€nni jÀÀnud isegi siis, kui ilm ei soosi vĂ”i lokatsioon on selline, kus juba korduvalt pildistatud. âAlati tulevad mĂ”ned mĂ”tted. Isegi halva ilmaga on Ă€ge pilte teha!â kinnitab ta.
Sama koht, uued pildid
âOn projekte, kus mulle antakse sportlane ette ja ma pean tema pildistamiseks ideed vĂ€lja mĂ”tlema. Rallid toimuvad aga konkreetses kohas, kus ma sĂ”idan kĂ”ik rajad lĂ€bi ja tuletan endale ideid. Enamik mĂ”tteid tekib seega enne pildistamispĂ€eva,â selgitab Ree.
âMul on kohti, mis on nii head, et ei taha ĂŒldse kusagile mujale minna. Isegi, kui panna kaamera ja lisavalgus sarnaselt eelmisele korrale, tuleb pilt ikka erinev. Mehhikos on veetakistus, kus olen pildistanud 3-4 korda sama moodi, aga igal korral on ilm veidi erinev ja see muudab pilti pĂ€ris palju.â
Ree töötab tavaliselt korraga 3-4 fotoaparaadiga ja kui tahab mĂ”nda keerulisemat ideed proovida, siis seda teeb ĂŒks nendest kaameratest. âTeisest ja kolmandast saan ikka pildi kĂ€tte,â ei jÀÀ kogenud fotograaf ka kĂ”ige lennukamaid ideid katsetades kunagi korraliku fotota.
Foto sĂŒnnib peas
Profifotograafi töö tundub kĂ”rvaltvaatajale kĂ”ike muud kui ĂŒksluine ning Ree ĂŒldises plaanis ka sellega nĂ”ustub, kuid kommenteerib naljaga pooleks: âMingi rutiin on kindlasti – hommikul ĂŒles ja pildistama, Ă”htul magama!â
Digifotograafia ĂŒheks osaks on hilisem piltide jĂ€reltöötlus, kuid Ree hinnangul sĂŒnnib pilt ammu enne seda, kui reaalne fotofail kaameras, rÀÀkimata arvutist, ĂŒldse eksisteerib. âFoto sĂŒnnib enne pildistama minekut minu peas ja ma ĂŒritan seda kaameraga kinni pĂŒĂŒda. Enne ralli algust kĂ€in rajad lĂ€bi ja kujutan ette, kuidas auto erinevates kohtades liigub. Hiljem on mul vaja, et mĂ”ni auto minu eeldustele vastavalt kĂ€ituks ja valgus oleks selline nagu tarvis.â
Palju reisimist
Ree kannab rallidele suure hulga tehnikat, kus ĂŒheks oluliseks osaks on erinevad vĂ€lgud. Tema sĂ”nul annab lisavalguse kasutamine kindluse, et ka halva ilma puhul on kĂ”ik vĂ”imalused olemas. Lisaks on ralli puhul lisavalgus oluline selleks, et pildile tuua muidu varju jÀÀvad sĂ”itjate nĂ€od.
Kogu fototehnika kaalub mehel kokku 70-80 kilogrammi ning sellega peab ka mööda maailma erinevai lennujaamu reisima. âOn teatud lennujaamad, mida peab vĂ€ltima, kuid ĂŒldiselt on mul pagas kenasti ikka kohale jĂ”udnud. Kaamerad vĂ”tan kĂ€sipagasiga lennukisse ning kĂ”ik riided, vĂ€lgud, statiivid lĂ€hevad pagasiruumi. Kuna kaamerad on endaga kaasas, siis pildid saab ka pagasi hiljaks jÀÀmise korral tehtud.â
Loodus kutsub
Reele meeldib energiat kulutada vĂ€ljas liikudes. âViimasel ajal olen palju matkamas kĂ€inud. Eelmisel aastal liikusin viis pĂ€eva suuskadega PĂ”hja-Soomes ja suvel sai jalgratastega lĂ€bi Euroopa sĂ”idetud. Hiljuti kĂ€isin Uus-Meremaal samuti jalgrattaga sĂ”itmas, umbes poolteist kuud jĂ€rjest,â rÀÀgib ta. Puhkusel on profifotograafist mehel kĂŒll vĂ€ike kaamera kaasas, kuid selle vĂ”tab ta vĂ€lja enda sĂ”nul vaid vĂ€ga-vĂ€ga headel hetkedel.
âTahaks fotograafina veel palju maailma avastada ning erinevates kohtades Ă€ra kĂ€ia, aga igale poole projekte ei jagu,â toob ta vĂ€lja oma peamise eesmĂ€rgi. Riike, kus mees seni on kĂ€inud, on tema hinnangul âvaidâ 24, kuna tööalaselt sihtriigid korduvad.
âKorra elus tahaks Antarktika Ă€ra nĂ€ha, sest siis oleks kĂ”ik viis kontinenti kĂ€idud. Need jutud ja lood, mida ma sellest kuulnud olen, on lihtsalt nii Ă€gedad, et tahaks ka seda kogeda.â
Korvpall pakub elamusi
Ree on mitu korda pildistamas kĂ€inud ka Red Bull King of the Rock 3×3 korvpalli vĂ”istlust.
âKorvpall pakub fotograafi jaoks teistsuguseid vĂ”imalusi. Seal on kaootilist liikumist rohkem ja tulevad teistsugused pildid. Sealt saab inspiratsiooni ammutada ja spordialana pakub see palju elamusi,â vaatab Ree spordiala piltniku silme lĂ€bi.
Red Bull King of the Rock 3×3 korvpalliturniiri tegid tema sĂ”nul eriti pĂ”nevaks vĂ”istluspaigad. âNad on vĂ”tnud traditsioonilise spordiala ja viinud selle veidi kastist vĂ€lja. 3×3 formaat on ise juba ebatraditsiooniline ja kui teha vĂ”istlus Rummu vanglas vĂ”i PĂ€rnu maantee viadukti all, siis nĂ€eb see kĂ”ik eriti Ă€ge vĂ€lja.â
Fotograafi jaoks on korvpall vÔrreldes ralliga veidi staatilisem spordiala, kuna pole nÀiteks tolmu, mille abil pildil liikumine edasi anda. SeetÔttu peab Ree korvpallifotodele liikumise saama Ôigeid hetki tabades. Tema sÔnul otsib ta momente, kus mÀngijate keha oleks sellises positsioonis, mis annaks liikumisest aimu.
âRummu vanglas toimunud vĂ”istlusel hakkas finaalis paduvihma sadama ja mulle lĂ€ks pildistamine eriti kergeks, kuna asfalt hakkas lĂ€ikima ja mĂ€ngijad hakkasid rohkem libastuma.â
Tekst: Siim Semiskar
Fotod: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool / erakogu