Kui Liisa Ennuste oleks täht universumis, siis kindlasti selline, mis särab kõige eredamalt. Maises elus on ta aga loovstrateeg, kes särab turundusmaailmas ja jutustab meile lugusid, mis muudavad maailma.
Liisa, sa olid tööalaselt pikalt seotud Nike’ga. Kuidas see „suhe“ algas, kas sina leidsid Nike või Nike leidis sinu?
Aastaid tagasi Londonis töötades puutusin kokku suurlinna ketsimaailmaga. Tegime koostööd Sauconyga ja tundsin selle skene vastu aina rohkem huvi. Ka inimesed, kes spordi- ja streetwear valdkonnas töötavad, on väga laheda olekuga ja selline keskkond sobib mulle.
Nike südames on eelkõige sport ja mina olen spordisõber olnud väiksest saati. Ei möödu nädalat, kus ma ei treeniks, ükskõik kui kiire tööl ka pole. Seega seista Nike missiooni eest – to move the world forward through the power of sport – oli väga naturaalne. Tundsin, et mu energia läheb õigesse kohta.
Enamik Nike töötajatest jagab minuga sarnaseid printsiipe. Üks brändi maksimitest, millega ise väga samastusin oli: be a sponge. Uudishimu ja janu teadmiste järele märkasin ka teistes ning see oli väga inspireeriv. Kokkvõtvalt võib öelda, et mina armusin Nike’sse ja lootsin, et tunded on vastastikused.
Vahepeal võtsid vastu väljakutse ja töötasid Dubais. Millega seal tegelesid ja mis on selle perioodi kõige positiivsemad mälestused?
Kolisin Dubaisse, et liituda Nike Lähis-Ida turundusmeeskonnaga, esialgu brändikommunikatsioonijuhina ja hiljem jooksukategooria brändijuhina. See oli emotsionaalsemalt üks kõige keerulisemaid etappe elus, kus oli väga palju väljakutseid teistsuguses kultuuriruumis, kuhu olin tulnud täiesti üksi.
Kõige positiivsemad hetked olid need, kui mõistsin, et saan hakkama. Kui kogu suuremate kampaaniatega kaasnev stress lahtus ja sain aru, et nende asjade pärast ei ole ju mõtet stressata. Mitte pingesse minek ja mitte muretsemine oli suurimaid õppetunde, mida sain soovida ja see muutis mu ellusuhtumist tööalal. Muretsen ju täna ka, sest see on mu loomuses, aga mu taluvus on kindlasti muutunud.
Mida sa Nike heaks töötatud aastatest kõige suuremate õppetundidena kaasa oled võtnud?
Seda, kui palju jõudu peitub inimeste lugudes. Kui Nike on Kreeka mütoloogias võidujumalanna, siis Nike bränd on storytelling’u jumalanna. Pea kõik teised ettevõtted maailmas toovad Nike’t hea näitena sellest, kuidas üks bränd võib läbi lugude masse inspireerida. Nike’s töötades õppisin palju sportlaste kohta, kuulates nii maailmakuulsate kui ka teiste sportlaste lugusid. Minu ülesanne oli neid võimalikult hästi edasi rääkida, et inimeste harjumusi positiivselt mõjutada.
Meenub Nike maksim: do the right thing. On palju olukordi, kus valed tegurid võivad otsust mõjutada, seega on hea endalt raskes olukorras küsida: kas ma teen asja, mis on päriselt õige, moraalselt õige? Või teen seda sellepärast, et see on mugav või et olen sellesse asja juba märkimisväärselt panustanud.
Su töökoht pole enam Nike’ga seotud, aga Nike pole su elust kuhugi kadunud. Millised Nike tooted on praegu sinu riidekapis ja jalatsiriiulil esikohal?
85% mu garderoobist on Nike (naerab). Mul on lemmik go-to riided, sest viimasel ajal ei taha ma eriti palju mõelda igapäevasele riietustele. Absoluutsed lemmikud on ühed naiste Jordan püksid, mida olen kandnud sel aastal miljon korda ja pressin veel mõne korra sisse enne, kui lootusetult külmaks läheb.
Lemmik on ka kõige tavalisem must Nike t-särk väikese valge tikitud logoga rinnal. Tossudest on kaks paari iga päev rotatsioonis. Kas Nike Space Hippie ketsid, mis on otseses mõttes valmistatud prügist või üks üleni must, veidi hullu tallaga paar, mille suvel Berliinist ostsin.
Talvel on väga vajalik pikk paks jope ning selleks on mul kolm sarnase lõikega Nike jopet, mida vahetustega kannan.
Tulles uuesti sinu karjääri juurde, siis oled tagasi Eestis. Su tööandjaks on Bolt ja ametinimetuseks loovstrateeg. Miks just Bolt ja mida teeb loovstrateeg?
Eestisse tagasi kolides ja tööd otsima hakates oli mul paar kindlat kriteeriumi. Esiteks töötada koos andekate ja rahvusvaheliste inimestega, kelle kõrvalt oleks palju õppida. Teiseks, et tööl oleks missioon ja skaala.
Olla loovstrateeg tähendab erinevate riikide või isegi globaalsete kampaaniate nullist välja mõtlemist, video script’ide kirjutamist ja muid kreatiivseid seiku. Igapäevatöö käib koostöös disaineritega, sotsiaalmeedia proffidega ja kohalike turgude turundusinimestega. Siiski on Bolt ettevõte, kus ka loovad ametikohad ei ole kaugel numbrimaailmast. Oleme väga tugevalt kasvule orienteeritud ja nii palju kui võimalik mõõdame ka bränditurundust.
Sa oled ka seotud ettevõtmisega SPARK social, mida veab Kairi Killing ja kus lööb kaasa Sandra Raju. Millega selle raames tegelete?
Kolmekesi teeme aeg-ajalt päevaseid elamuskoolitusi. Kutsun seda just sellise veidra nimega, sest me ei tee „kutsume teid hotelli konverentsisaali“ tüüpi asju, vaid hommikust õhtuni on mitmekesine programm, presentatsioonid ja workshop’id, jagame praktilisi nõuandeid enda tööst ja elust enesest. Päev lõppeb muusika, kooginosimise ja hea seltskonna nautimisega. Järgmine elamuskoolitus on tulemas järgmise aasta 30. märtsil ning piletid on juba müügil spraksocial.ee.
Miks just turundus sulle nii suurt huvi pakub?
Turundus pakub mulle huvi üldisemas mõttes, olgu see outdoor, sotsiaalmeedia või muud kanalid. Turundus on ju lugude rääkimine, aga mitte ainult. Hea turundus teeb ettevõtteid ja tooteid legendaarseks. Tihtipeale annavad inimesed turundusele vähem tunnustust kui võiksid, sest nad ei mõista kui suure osa maailmapildist see nende jaoks on kujundanud. Kas kujutad ette Apple tooteid, aga Microsofti turunduskeelega? No ei oleks sama asi, mis siis, et toode on tugev. Turundus on tohutult põnev ja võimas ala, sest see on suures osas käitumisteadus, soovitan siinkohal lugeda Daniel Kahnemani, Thalerit ja kuulata palju-palju Rory Sutherlandi.
Sa teed tööalaselt palju ja intensiivselt. Millest sa energiat ja jõudu ammutad?
Alati ei olegi tegelikult energiat ja jõudu. Vahepeal täiega pressin ka, aga üldiselt proovin hoida tasakaalu. Näiteks käin iga nädal 3-4 korda trennis ega jäta seda vahele ka siis, kui tahan õhtul hiljem veel tööd edasi teha. Liikumine on absoluutne number üks. Inimesed võivad kõik life hack’id välja mõelda ja enda ellu tuua, aga kui nad ei liigu, siis ei ole nad produktiivsed ega terved. Kuna ma oma lemmikspordiala jooksmisega tegeleda ei saa, siis teen erinevaid kavasid jõusaalis – cardio’t 30 minutit ja 15-20 minutit Nike Training Club äpist erinevaid trenne. Lemmikud on erinevad kõhu- ja kerelihaste harjutused. Suvel hakkasin ka rattaga sõitma.
Samuti magan öösel 7,5-8 tundi, mis on üsna tervislik. Enamus energiast tuleb siiski loomulikult ja see on sütitatud uudishimust. Mulle on sisse ehitatud tugev uudishimumootor ja ma naudin sajaga kõiki projekte, mida ma teen. Tunnistan endale, et see ei ole võib-olla väga tavaline ja olen tänulik selle omaduse eest, mille vanemad mulle geenide ja kasvatusega andsid.
Millised on sinu kolm nõuannet lugejale, et sügisel energiline, heas vormis ja heas tujus püsida?
Alusta enda hommikuid hea rutiiniga, tee mõni asi, mis sind õnnelikuks teeb kohe hommikul ära, peale snooz’imise (naerab). Mina olen hakanud hommikukohvi kõrvale põnevaid asju lugema. Loen natuke sihitult, et jõuda uue ja ootamatu informatsioonini, kas Twitterist läbi inimeste keda jälgin, loovagentuuride blogisid või Quartzi uudiskirjast seda, miks Viini muuseum kunsti näitamiseks OnlyFans konto avas.
Tee uusi asju. Planeeritult. Proovi igal nädalal või paari nädala tagant käia mõnes uues kohas. Ma ei mõtle uut poppi restot, vaid näiteks linnamuuseumit, keraamikatundi või suvalist väikest poodi Koplis.
Jaluta vaikuses. Jep, ilma muusika ja podcast’ita. See on hea nii kehalisele kui ka mentaalsele vormile.
Tekst: Merilin Piirsalu
Fotod: Iti-Pätrik Järve / erakogu