Sportliku inimese parim sĂ”ber meie laiuskraadil on ratas, sest sellega saab suhteliselt heades tingimustes sĂ”ita umbes kĂŒmme kuud aastast ning hea tahtmise juures ka need kaks, mis ĂŒle jÀÀvad.
Rattahooaeg algas Sportlandi jaoks mĂ€rtsikuus. âParima valiku uusi rattaid leiab meie poodidest Ălemistel, Viimsis ja JĂ€rve Keskuses Tallinnas ning Zeppelinis ja LĂ”unakeskuses Tartus. Nendes poodides asuvad ka rattahoolduspunktid,â ĂŒtleb brĂ€ndijuht Dmitry Smirnov ja soovitab harrastajatel oma metallist vĂ”i mĂ”nest peenemast materjalist suksu enne hooaega ĂŒllatuste vĂ€ltimiseks spetsialistidele ette nĂ€idata.
Valikut on kÔigile
Töö ja kire tĂ”ttu tuleb tal end pidevalt kursis hoida valdkonna uuemate suundadega, sest pea igal aastal ĂŒritavad tootjad millegagi ĂŒllatada. âAlati ei pruugi kĂ”ik trendid meie turule jĂ”uda. NĂ€iteks on tĂ€navu popid elektrilised maastikurattad ehk E-MTB, mis on ĂŒldiselt vĂ€ga kallis lĂ”bu. MTB segmendis suuri uudiseid ei ole, endiselt on moes neoonvĂ€rvid tumedal taustal, eriti kallimatel ratastel. Kui ostjate osas statistikat teha, siis on nĂ€ha, et maastikurattaid mĂŒĂŒme rohkem meestele ja linnajalgrattaid naistele. Suurt huvi tuntakse ka lastele mĂ”eldud sĂ”iduvahendite vastu,â  tutvustab Dmitry. Ta tĂ”deb, et mehi naljalt linnasĂ”iduks mĂ”eldud ratastel ei nĂ€e, vĂ€lja arvatud stiilsetel ĂŒhe kĂ€iguga (single speed) ratastel, mille populaarsus kogub hoogu. âSelliste ettevĂ”tmistega nagu Tour dâĂĂ on see hakanud muutuma, aga pikk maa on ilmselt veel minna.â
Fatbike ei vea sind kunagi alt
âFatbike on ikka veel vĂ€ga populaarne, kuigi maailma mĂ”istes on suurem trend möödas. Lisaks looduses lustimisele saab sellega edukalt kulgeda ka linnas. Tegemist on korraliku rattaga, mis ei jĂ€ta sĂ”itjat esimese tĂ”sisema kĂŒnka otsa hĂ€tta â vastu peavad nii jooksud kui ka kĂ€iguvahetaja. Korraliku fatbikeâi saab kĂ€tte 600â900 euro eest. KĂ”rvemaa Matka- ja Suusakeskuses saab neid rentida ning pere vĂ”i sĂ”pradega loodust nautima vurada,â soovitab Smirnov.
Itaallased teevad hÀid rattaid
Sportlandi valikust leiab kahe suurema Itaalia tootja rattaid: Bottecchia ja Esperia. âKui esimene on ĂŒldjuhul kallim ning kvaliteedi poolest rattasportlaste seas tunnustatud, siis Esperia mudelid saab kĂ€tte mĂ€rksa taskukohasema hinnaga. Bottecchia mudelite eest vĂ”ib vabalt vĂ€lja kĂ€ia kuni 10 000 eurot,â toob Smirnov nĂ€ite, kuid soovitab sĂ”iduvahendi valimisel lĂ€htuda konkreetsest vajadusest. âPole mĂ”tet osta ratast, mille tĂ€it potentsiaali sa tegelikult mitte kunagi ei kasuta.â
Seega tuleb enne poodi minekut vĂ€lja mĂ”elda, millist tĂŒĂŒpi ratast vajad, ja jĂ€tta ĂŒlejÀÀnu spetsialisti hooleks. âLinnaratas on hea liikumisvahend, MTB on mĂ”eldud neile, kes sĂ”idavad rohkem maastikul ja osalevad vĂ”istlustel. Aga miks mitte mĂ”elda hĂŒbriidi peale â see on mĂ”nus kombinatsioon mĂ”lemast variandist, eriti kui armastad nautida looduses liikumist ega lĂ€he maratonile kĂ”rgeid kohti pĂŒĂŒdma. LĂ”ppude lĂ”puks vĂ”ib trassi lĂ€bi sĂ”ita igasuguse rattaga, nagu Tartu rattarallil nĂ€ha saab. Higi, vaev ja mugavus on teine teema. Sportlandi mĂŒĂŒjad on meie rattavaliku tehniliste detailidega kursis ja jagavad asjakohast nĂ”u suure pĂŒhendumusega.â
Lisavarustuse ja detailide maailm
Kui maastikuratas tuleb ĂŒldjuhul ilma suuremate lisadeta, siis linnaratta varustuses on olemas tuled, vajalikud helkurid ning mĂ”nel ka mugav ja kena disainiga praktiline korv.
âTĂ”sisemale vĂ”istlusrattale mĂ”eldes on mĂ€rksĂ”nadeks töökindlus ja kĂ€iguvahetaja kiirus, aga oma rolli mĂ€ngib ka kaal, mis oleneb otseselt raami materjalist. Kergemad rattad kaaluvad 8â9 kg ja on sportlasi, kelle jaoks on iga gramm oluline. Lisaks saab valida nĂ€iteks kahe amortisaatoriga ratta, mis annab sĂ”idumugavusele palju juurde. Omaette teema on vedru-, Ă”li- ja Ă”hkamortisaatorid, millel on peale tehniliste erinevuste ka korralik hinnavahe. Sadulaid ja juhtraudu on samuti mitmes suuruses ja kujuga, sealt edasi vĂ”ib rÀÀkida erinevatest pidurisĂŒsteemidest, jooksudest ja kĂ€iguvahetajatest. Kombinatsioonide arv on tĂ”epoolest lĂ”pmatu!â
Selles virvarris vĂ”ib pea ringi kĂ€ima hakata, aga klient ei peagi kassettide ja ketaspidurite maailmas orienteeruma. âSportlandis on spetsialistid, kes selgitavad, nĂ€itavad ja panevad vastavalt spordisĂ”bra vajadusele sobivad kombinatsioonid kokku,â lubab Smirnov.
Ănneliku suhte saladus on imelihtne
Hea suhe vajab hoolitsust ja seetĂ”ttu tasub oma kaherattalise sĂ”braga regulaarselt mehaaniku juures kĂ€ia. âVaata ĂŒle, kas kett on Ă”litatud ja sisekummid tĂ€is. Kui endal Ă”litamishuvi pole, siis vii ratas spetsialistile. Hooaja keskel tekkivad mured soovitan pigem lahendada kohe, sest hiljem vĂ”ivad need osutuda oodatust kulukamaks. Sportlased saavad ĂŒldjuhul hĂ€sti aru, et sĂ”iduvahend peab enne igat mÔÔduvĂ”ttu olema nagu uus. Tavaharrastajate seas tuleb rattahoolduspartneri boksi enne vĂ”istluse algust palju neid, kes vĂ”inuksid pöörduda mehaaniku poole juba varem. Alati ei jĂ”ua kĂ”iki aidatagi. Elementaarsest hooldusest vĂ”iks kujuneda kĂ”ige paremas mĂ”ttes hea rutiin,â soovitab Smirnov.
Kiiver! Kiiver! Kiiver!
RattasĂ”it peab olema turvaline. âKiiver on sinu kĂ”ige odavam elukindlustus, palun Ă€ra hoia siin raha kokku! Kuni 15-aastastele on see kohustuslik ja leian, et peaks olema ka kĂ”igile teistele. Ăldiselt on arutelu selle kĂŒsimuse ĂŒle kĂ€inud juba mĂ”nda aega. Ănnetus ei hĂŒĂŒa tulles, tavaliselt kukutakse ootamatult teele ilmunud takistuse tĂ”ttu ning tihtipeale saab viga just pea. Kiiver on vĂ€ga oluline, seda pole raske pĂ€he panna. Minu jaoks pole loogiline vaadata ratturit, kes seikleb linnaliikluses ilma kiivrita. Loomulikult tuleb see pĂ€he panna ka mujal sĂ”ites ja kindlasti vĂ”istlustel. Mudeli- ja vĂ€rvivalik on Sportlandi poodides vĂ€ga suur, igaĂŒks leiab oma,â ĂŒtleb Smirnov.
Tekst: Marta Vasarik
Fotod: Sportland / tootjad