Rattahooaeg on lõppemas, suusahooaeg ukse ees – kuidas vastav spordivarustus heas korras hoida? | Sportland Magazine

Jaga „Rattahooaeg on lõppemas, suusahooaeg ukse ees – kuidas vastav spordivarustus heas korras hoida?“

Rattahooaeg on lõppemas, suusahooaeg ukse ees – kuidas vastav spordivarustus heas korras hoida?

Kestvusspordi harrastajad on tõmmanud joone alla rattahooajale ning ootavad lumiseid talveilmu, et avada suusahooaeg. Seetõttu uurisime, millist hooldust vajab ratas ning ja kuidas suusad algavaks ette valmistada. Nõu annab Sportland Ülemiste outdoor-osakonna juhataja Heiki Kanistik.

RattahooldusIga hooaja alguses ja lõpus tuleks oma spordivarustus üle vaadata. „Eeskujulik rattaomanik kontrollib alati sügisel oma sõiduvahendi üle. Alustab kindlasti pesemisest või puhastamisest, õlitab keti ja pumpab rehvid täis. Siis on garanteeritud, et uuel hooajal kõik töötab,“ ütleb Heiki. Samuti soovitab ta üle vaadata rattaketi ja käiguvahetuse trosside olukorra. „Kui rattaga pidevalt sõidetakse, siis tuleb aeg-ajalt rattal ketti vahetada. Keti eluiga on umbes 700 km. Väljaveninud kett hakkab koheselt hammasrattaid sööma ning nende väljavahetamine on juba kulukam. Käiguvahetuse trossid võivad venida ning käikude vahetamine võib seetõttu muutuda ebatäpseks, seetõttu võib see süsteem vajada reguleerimist. Teinekord on tarvis ka pidureid seadistada,“ räägib Heiki.

Ratast võib hooldada kodus ise või tuua selle spetsialisti kätte. „Kodune hooldus ongi puhastamine ja keti õlitamine. Korralik ja põhjalikum rattahooldus nõuab aga oskuseid ja spetsiaalseid tööriistu, kui need on olemas, siis saab kõike ise teha. Vajadusel võib aga ratta tuua spetsialisti hoole alla,“ märgib Heiki.

RattahooldusKas sõidad rattaga ka talvel?

Kui ratas pannakse talvehooajaks kevadet ootama, siis peaks üle vaatama selle hoiustamise tingimused. „Ratas võiks olla kuivas ruumis ja rippuda seinal,“ soovitab spetsialist.

Paljud ratturid aga kasutavad rattasõiduvõimalusi aasta ringi. Sel juhul peaks samuti enne talvehooaja sõite ratta üle vaatama ning tegema vajadusel mõned muudatused, sest sügistalvised tingimused on suvistega võrreldes porisemad, pimedamad ja libedamad. „Sügisel soovitan panna rattale täispikad porilauad, korraliku valgustuse ja suurema mustriga rehvid. Rattal võiks alati peale sõitmist pori maha pesta, keti ära puhastada ja määrida spetsiaalse ilmastikukindla õliga,“ ütleb Heiki.

Kui teed muutuvad libedaks, siis on mõistlik kasutusele võtta isegi naastrehvid. Levinumates mõõtudes naastrehvid on Sportlandi kauplustes saadaval.

Suusarajad ootavad vallutamist

Kui lumi tuleb maha ning ratas pannakse talvekorterisse või vähendatakse oluliselt sellega sõitmise aega, siis on vastupidavusalade austajatel õige aeg välja võtta murdmaasuusad. Enne suusaradadele siirdumist tuleks aga üle vaadata nende seisukord.

„Tegelikult peaks suusad juba eelmise hooaja lõpus ära määrima. Suusad tuleks ära puhastada ja põhjad uuesti parafiiniga katta, siis on need tolmu ja vigastuste eest kaitstud. Kuna suusapõhjad on valmistatud süsiniku baasil, tõmbavad need seistes tolmu ligi. Kui kaitset ei pane, siis hakkab see tolm suusapõhjal kuivama ja mõjutab kõvasti libisemist. Samuti pikendab selline kaitse suusa eluiga,“ räägib Heiki. „Uisusuusa põhi kaetakse kogu ulatuses kaitsva määrdega. Klassikasuusal on keskel pidamisala, sinna parafiini ei panda,“ lisab ta.

Suusatamine

Selleks, et suusasõit oleks nauditav soovitab spetsialist hooaja alguses teha suusapõhjale nn uputamine. „Selle käigus sulatatakse ja eemaldatakse suusapõhjal kahel-kolmel korral pehmet määret. Parafiinist eralduvad õlid haakuvad mikrotasandil suusapõhjaga ja edaspidi püsib määre paremini ning kauem all. Ideaalis võiks peale iga 30 km läbimist suuski uuesti määrida,“ selgitab Heiki. Kindlasti vajavad suusad hooldust siis, kui suusapõhi on muutunud halliks ega ole enam ühtlaselt tumemust. „Hall värvus näitab, et suusapõhi on määrdest tühi. Sellised kuivad põhjad ei libise korralikult.“

SuusahooldusPeale igat sõitu peaks üle vaatama, et suusapõhjade all ei oleks suuri kriimustusi, sest mida siledam ja kriimuvabam on suusk, seda paremini see libiseb. Väiksemaid kriimustusi saab parandada parafiiniga, aga kui sellest ei piisa, siis võib viia suusad spetsialistide juurde lihvimisele.

Kui suuski parajasti ei kasutata, siis on soovitav need suusakinnitustega omavahel kokku panna ning hoida neid suusakotis nii transportides kui hoiustades. „See on mugav – kogu varustus on kaitstud ja koos, lisaks ei määri rajalt tulles tilkuvad suusad auto salongi jne. Mingit erilist temperatuuri suusad hoiustamiseks ei vaja,“ lausub Heiki.

Hea teada!

Kindel on see, et oma spordivarustuse eest korralikult hoolt andes tagad nendele pikema eluea ning naudid suuremat sõidumugavust. Kui endal pole aega või tahtmist varustuse eest hoolitseda, siis aitavad hea meelega sellega igapäevaselt tegelevad spetsialistid. Sportland Ülemiste, Lõunakeskuse ja Järve kauplustes asuvad outdoor-osakonnad pakuvad nii ratta, rulluisu, murdmaasuusa, mäesuusa kui lumelaua hooldust.

Tekst: Merilin Piirsalu

Foto: Heiki Kanistik / tootjad

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.

Sarnased postitused

Kevade superstaarid ketsiriiulil

On täiesti kindel, et kevadised lemmikjalatsid tulevad ketsiriiulilt. Põhjuseid pole vaja kaugelt otsida. Ketsid on äärmiselt mugavad, neid saab kanda…

Järgmine postitus:

MyFitness Weekend ootab 23. novembril kõiki spordisõpru Tartusse

Edasi skrollides kuvatakse järgmine postitus