Kõikide toodete taga, mida Sportlandi lettidelt leida võib, seisab brändijuht. Just tema teeb valiku, millised riided, jalatsid, varustus ja aksessuaarid poodidesse jõuavad. Kuidas aga valikuid tehakse ja milline on igapäevatöö Sportlandis, sellest räägib lähemalt üle 13 aasta brändijuhina ametis olnud Janno Viilup.
Brändijuhi töö koosneb mitmest erinevast tsüklist, mis algab alati uue hooaja toodete müügikoosolekust. „Lühidalt öeldes tutvustatakse seal järgmise hooaja kollektsiooni, räägitakse, mis on trendid, kuhu bränd liigub ja selgitatakse, mis on fookuses,“ ütleb Janno.
Kui ülevaade toodetest on olemas, peab otsustama, millised nendest jõuavad müüki. Tootevalik on iga brändi puhul suur ning kõike pakutavat meie poodidesse tuua pole võimalik. Janno sõnul mängivad otsuse tegemisel rolli mitmed faktorid. „Mõned valikud langetan selle põhjal, mis endale meeldib, samas püüan mõelda end Sportlandi kliendiks ning võtta arvesse, et meie kliendid elavad nii Tallinnas, Narvas, Riias, Kaunases kui Vilniuses jne. Osade valikute puhul tuleb appi varasem kogemus. Alati on vaja kuulata ka seda, mida bränd ise räägib ning hoida silma peal, mida müüakse Soomes, Rootsis ja teistes Põhjamaades, suhelda teiste riikide tootejuhtidega,“ selgitab Janno. Ta lisab, et oluline on jälgida erinevaid sporditiimide ja sportlikku vaba aja teemasid kajastavaid veebisaite ning influensereid üle maailma. Just nemad vihjavad uuendustele ja trendidele läbi selle, mida seljas kannavad, mida laigivad ja jagavad. Kindlasti tuleb teha müügianalüüs – mis müüs eelneval hooajal, mis mitte. Kõikide nende tegurite summas selgubki tõde.
Kui tootevalik on tehtud ja tellimus esitatud, on brändijuhi ülesandeks jälgida, et need jõuaksid õigeaegselt lattu ja poodi, et arveldused toimiksid jne. „Samuti anname sisendi turundusosakonda: mis on selle hooaja fookus, millised tooted on turunduses esikohal, milliseid visuaale võiks kasutada jne,“ kirjeldab brändijuht oma tööülesandeid.
Töö tulemust näeb spordiradadel
Töös on Janno jaoks kõige toredam see, et näeb selle tulemust spordiradadel oma silmaga. „Väga äge on näha inimeste seljas tooteid, millega olen ise tutvunud sales meeting’ul, teinud otsuse, et see võiks olla hea soe jope, treeningpüks, korvpallikets jne ning klientidele meeldida. Kui tooted leiavad hulgaliselt kasutust ja hakkavad silma jooksuradadel, treeningsaalides, korvpalliväljakutel või kaitsevad kliente matkates ning linnadžunglis vihma, tuule ja lume eest, on eriti vinge tunne,“ räägib ta.
Janno sõnul on harivad olnud ka koostööprojektid. „Tegime koostööd Mizuno ja Eesti Võrkpalli Liiduga. Mulle kui spordiklubi majandajale oli väga õpetlik lähedalt vaadata, kuidas käib Euroopa TOP 10 hulka kuuluva võistkonna turundus, asjaajamine ja treeningute planeerimine,“ toob ta näiteks. „Mulle meeldib, kui õpin iga päev midagi uut.“
Spordimehena köidab teda ka väljakutse, mida esitavad seatud eesmärgid „Kui midagi tellime, siis seame ka müügieesmärgid. Mulle meeldib jälgida, kas tellimus sai tehtud õigesti ning kas õnnestub eesmärk täita. Tulemuste jälgimine tekitab isegi väikest hasarti.“
Kolm tipptasemel brändi
Praegu on Janno tooteportfellis kolm tunnustatud brändi. Esiteks Under Armour, mille puhul on fookuses treeningtooted. „Kui Nike on bränd, mis räägib lugu võitmisest ja finišijoone ületamisest, siis Under Armour esindab seda poolt, millist rasket tööd ja trenni tehakse enne, kui finišijooneni jõutakse,“ võrdleb ta. „Under Armour on tõsine treeningu bränd, mis sobib suurepäraselt hard core jõusaalitreeninguteks ja CrossFit’iks, aga tuleb järjest rohkem välja ka jooksutoodetega. Samuti on valikus vabaajakollektsioon, mis on ka hästi sportliku joonega. Ehk, kui sa kannad Under Armourit, paistab selgelt välja, et oled üdini trenni- ja spordiinimene,“ iseloomustab Janno.
Teine tooteportfelli kuuluv bränd on The North Face, mis on Baltikumis pisut teise suunaga kui maailmas, sest siin ei ole nii kõrgeid mägesid ega suuri metsi, kus tipptehnoloogilisi matkatooteid kasutada. „Meil on fookuses pigem aktiivne vaba aja veetmine looduses ja päevamatkamine. Tahame inimesi veenda, et matkarajal ja metsas liikumine on väga äge sportlik tegevus. Tehes seda aga õigesti valitud riietuse ja jalatsitega on see eriti nauditav, sest soe, kerge ja lihtsasti hooldatav varustus teeb matkaselli elu märksa lihtsamaks. Loomulikult on The North Face’i valikus ka ikoonilised vabaajatooted, nagu näiteks moodne ja paljude lemmik Nuptse jope,“ sõnab Janno.
Kolmandaks tema brändiks on North Bend, mis ei ole vast nii tuntud kui kaks ülal nimetatut, kuid millel on oma tugevad plussid. „Kuna North Bendi tooteid disainiti varasemalt Rootsis ja nüüd Taanis, siis sobivad nende lõiked Baltikumi inimestele hästi ning riided on seljas väga mugavad. Kuid suurimaks trumbiks on väga soodne hind,“ lausub brändijuht.
Protsessid arenevad pidevalt
13 aastat ühes ettevõttes töötamist on mõistagi pikk aeg ning selle jooksul muutub üsna palju. Janno sõnul on tema töös muutunud toodete tellimise protsess. „Koos ettevõtte kasvuga on see läinud efektiivsemaks ja täpsemaks. Kunagi käisime tellimusi tegemas nii, et brändijuht oli justkui reisikorraldaja, kes võttis kaasa kõikide Eesti poodide juhatajad ning ostujuhi Lätist ja Leedust. Kogu seltskond sõitis brändi show room’i, kus iga juhataja ja ostujuht valis oma poodi kauba. Minul oli vaja siis nendest valikutest tellimus kokku panna,“ räägib Janno. Praegu teeb brändijuht otsused ja tellimused koos ostuosakonnaga „Muidugi kuulame, mida kauplused räägivad, aga tellimused on varasemaga võrreldes väga palju ühtsemad.“
Sportland on teerajaja
Igapäevaselt tööd tehes hindab Janno kõrgelt võimalusi, mida Sportland pakub. „Minu eelmine töökoht oli telekommunikatsiooni ettevõttes, kus valdkond arenes siis ja areneb nüüd meeletu kiirusega, aga Eestis võeti kasutusele mujal Euroopas juba proovitud lahendusi. Sportlandi julget brändide- ja kaubavalikut ning digiekraanidega kaupluseid võetakse aga eeskujuks maailma jaekaubanduses,“ võrdleb Janno. „Sportland on väga paljuski teerajaja. Oleme üks vähestest poodidest, kus on esindatud nii palju brände ja kus neil kõigil on võimalik hästi nähtav olla. Oleme ka ühed esimesed, kes hakkasid kasutama digiekraane, millel kuvatav sisu on väga informatiivne ja vahelduv,“ kiidab ta.
Tema sõnul on märkimisväärne ka kogu Sportlandi tegevuse sportlik pool. „Meie tooted räägivad spordilugu ja see on minu kui spordimehe jaoks äärmiselt oluline,“ sõnab ta. „Sportlandi kiituseks ütlen veel, et olen saanud siin aastate jooksul proovida väga erinevaid spordialasid ja tutvunud mitmete nimekate sportlastega. Oleme teinud väga paljusid olümpialasid, näiteks vibulaskmist, mäesuusatamist, veepalli jne. Alati on olnud kohal keegi, kes tutvustab selle ala põhitõdesid, sageli on tegu olnud Euroopa või maailmatasemel medaleid võitnud sportlasega,“ on ta rahul.
Tekst: Merilin Piirsalu
Fotod: Sportland / erakogu