Suures spordis on vÀga oluline roll sellel, mida sportlased seljas ja jalas kannavad. Varustus peab olema parimal tasemel ning jÀreleandmisi ei tehta mitte milleski. Jalgpallurite varustusest rÀÀkisid Nike nÀitel lÀhemalt Rainer Tops ja Alari Lell AS-ist JalajÀlg.
Alustame sellest, et miks spordibrĂ€ndid ĂŒldse tippudega koostööd teevad. âSpordibrĂ€ndide jaoks on koostöö tippsportlasega vĂ€ltimatu, et tagada parim sooritus. Iga toote vĂ€ljatöötamisel on ju silmas peetud kasutaja vajadusi ja kĂ”ige nĂ”udlikuma katse viivad lĂ€bi just tipud. Kui tavaharrastaja vĂ”ib palli taga ajada ĂŒkskĂ”ik millises jalgpallijalatsis, siis tippude jaoks on iga detail oluline: paelutus, materjal, haakuvus pinnasega, toote kaal,â loetleb Rainer omadusi, millele peab tĂ€helepanu pöörama.
Mööda ei saa minna ka turundusest, sest jalgpalltootele ei ole paremat turundajat kui Cristiano Ronaldo tasemel mĂ€ngumehed, kelle iga liigutust jĂ€lgivad sotsiaalmeedias miljonid fĂ€nnid. âIga vĂ€ike jalgpallipoiss elab heas mĂ”ttes unistustes. Ta tahaks teha trikke nagu Neymar ja lĂŒĂŒa vĂ€ravaid nagu Ronaldo. KĂ”ige reaalsem kokkupuutepunkt ongi lemmikmĂ€ngija jalats, mida kandes saad olla nagu suur iidol â isegi kui tegemist on mudeli lihtsama variandiga,â lisab Alari.
Kuidas sĂŒnnib jalgpallurite vorm?
âVormi tehnilised nĂ”uded on UEFA vĂ”i FIFA tĂ€pselt paika pannud. Mitut logo vĂ”ib kasutada, kui suured need vĂ”ivad olla, kui suur on embleem, kui suured tohivad olla numbrid⊠KĂ”ik muu on vaba valik ja koostöös föderatsiooniga leitakse parim lahendus. Tavaliselt pakuvad brĂ€ndid oma kavandid vĂ€lja juba kaks aastat enne finaalturniiri ja seejĂ€rel leitakse intensiivse protsessi kĂ€igus kĂ”iki rahuldav lĂ”pptulemus. Isegi kui vorm rĂ”hutab iga meeskonna ainuomast identiteeti ja rahvusvĂ€rve, on tavaliselt ĂŒhe brĂ€ndi vormid konkreetsel suurturniiril ikkagi ĂŒksteise sarnased,â selgitab Rainer.
Tootearenduseks kulub aastaid ning mĂ€ngijatel ja alaliitudel on tulemuses vĂ€ga kandev roll. LĂ”ikeid, materjale ja kĂ”ike muud katsetatakse vĂ€ljakul eri ilmaoludes. Ăkski vorm ei jĂ”ua turniirile ilma, et mĂ€ngijad oleksid kĂ”igile selle ĂŒksikasjadele oma Ă”nnistuse andnud.
Igaks suurturniiriks parim
Kuna nii tehnoloogia kui ka mood muutuvad, siis on mĂ€ngijaid nĂ€htud lĂ€bi aegade erisugustes vormides: kraega vĂ”i ilma, liibuvas vĂ”i avatud lĂ”ikega sĂ€rgis, vĂ€ga lĂŒhikese vĂ”i veidi pikema sÀÀrega pĂŒkstes jne. Kuid kindel on see, et igale suurturniirile tahavad tootjad tulla kĂ”ige uuenduslikumate mudelitega. TĂ€napĂ€eva maailmas on jĂ€rjest suurem roll taaskasutusel. âNike ĂŒllatas juba aastaid tagasi jalgpallivormidega, mis olid toodetud taaskasutatud plastmasspudelitest,â toob Rainer nĂ€iteks.
âVĂ€ga suur roll on ka kommertspoolel, sest miljonid fĂ€nnid ĂŒle maailma tahavad oma koondise kĂ”ige uuemat sĂ€rki. BrĂ€ndide globaalsed jalgpallikategooria mĂŒĂŒgitulemused sĂ”ltuvad pĂ€ris mĂ€rkimisvÀÀrselt sellest, kui palju selle brĂ€ndi tippmeeskondi turniirile saab,â tĂ”deb Rainer ja lisab, et tehnoloogia areng on pidev ja iga turniiri jaoks luuakse midagi uut. VĂ”tmesĂ”nad on toote kaal, soojusregulatsioon, niiskuse Ă€rajuhtimine ja kandmismugavus. Alati arvestatakse sedagi, kus mĂ€ngud toimuvad. Kui tegemist on eriti palava ja niiske kohaga, vĂ€ljendub see ka materjalides ja lĂ”ikes. SĂ€rk peab ideaalselt hingama, ei tohi higist mĂ€rjaks saades selga kleepuda jne.
âKonkreetne mĂ€nguvorm on siiski vaid ĂŒks osa kogu varustusest. Tegelikult veedavad mĂ€ngijad mĂ€ngudega vĂ”rreldes treeningutel mitu korda rohkem aega ja seetĂ”ttu panustavad juhtivad brĂ€ndid vĂ€ga jĂ”uliselt treeningvarustuse vĂ€ljatöötamisse, kasutades seal samamoodi tipptehnoloogilisi materjale,â lausub Alari.
Huvitav statistika
Eelmisel MM-il mÀngis 387 mÀngijat ehk 53% mÀngijatest Nike putsades.
KÔige populaarsemad mudelid olid Mercurial ja Tiempo.
Nike putsades löödi kokku 76 vÀravat.
LÀbi aegade on MM-idel löönud kÔige rohkem vÀravaid Miroslav Klose (16 vÀravat), kes on mÀnginud nii Nike Tiempo kui ka Hypervenomi mudelitega.
Klosele jÀrgneb Ronaldo (15 vÀravat), kelle jaoks mÔtles Nike vÀlja ja valmistas Mercuriali mudeli.
Viimaseks kÔige otsustavamaks vÀravaks vÔib lugeda hiljutise MM-i finaalis löödud vÀravat, kui Saksamaa vÔitis lisaajal 1 : 0 Argentinat ja krooniti maailmameistriks. VÀrava autor oli Mario Götze, kes kasutas esimest korda turule tulnud uudseid Nike jalgpallijalatseid Nike Magista.
10 Nike meeskonda
Nike teeb koostööd paljude suurte tiimidega ning selle aasta MM-il astuvad Nike varustuses vÀljakule 10 riigi rahvuskoondised: Brasiilia, Inglismaa, Prantsusmaa, Portugal, Horvaatia, Poola, Austraalia, Nigeeria, Saudi Araabia ja LÔuna-Korea. TÀpselt sama palju vÔistkondi mÀngis Nike rÔivastuses ka 2014. aasta MM-il Brasiilias.
Tekst: Merilin Piirsalu
Fotod: Nike