Paljud suurepärased üritused on alguse saanud hetkeemotsioonist tekkinud ideest ja erand pole ka Rally Estonia. 2009. aasta Lõuna-Eesti rallile järgnenud hommikul helises Urmo Aava telefon. Teisel pool liini oli Silver Kütt, kes tegi ettepaneku hakata rallit korraldama.
Esialgu ulmelisena tundunud idee hakkas jumet võtma juba paari nädala pärast, kui punti kaasati suure turunduskogemusega Tarmo Hõbe, kes töötas tol hetkel Sportlandi turundusjuhina, ning rallikomiteele tehti avaldus korraldada esimene Rally Estonia.
Esimesele rallile saadi nimisponsoriks Mad Crock. Talle lisandus palju teisi suursponsoreid, nende hulgas ka Sportland, kes on praegugi Rally Estonia üks toetajatest. Avavõistlusele registreerus 115 võistluspaari ning Markko Märtin koos kaardilugeja Kristo Kraagiga läksid ajalukku kui Rally Estonia esimesed võitjad.
2011. aastal sai Rally Estonia nimisponsoriks auto24 ja järgmised kuus aastat kandis võistlus nime auto24 Rally Estonia. Olgugi et ralli on üks keerukamaid üritusi, mida korraldada, sest võistlus toimub suurel alal ja mitmes maakonnas, sai neljandal aastal selgeks, et vaja on astuda järgmine samm.
Euroopa parimad
2014. aastal korraldati Eestis ajalooline esimene autoralli Euroopa meistrivõistluste etapp. Meeskonna kogemuste najal ja tänu ligi 1000 abilisele sai kindel siht ja unistus ellu viidud.
auto24 Rally Estonia esimese ERC-etapi võitjatena läksid ajalukku Ott Tänak ja Raigo Mõlder. Esimest Eestis korraldatud ERC (Euroopa meistrivõistlused) rallit jälgis katsete ajal hinnanguliselt 30 000 inimest. Selle tulemuseni jõuti esimese rallina maailmas tänu Positiumi teenusele, mis positsioneeris katsete ajal mobiiltelefonide kasutajaid. Statistikat tehes lahutati saadud arvust kohalikud elanikud.
Kogu esimese ERC-aasta pingutused said kuhjaga tasutud, kui hooaja lõpus tunnustas sarja promootor Eurosport Events auto24 Rally Estoniat ERC hooaja parima ralli tiitliga. Euroopa meistrivõistluste etapina püsis auto24 Rally Estonia ERC-kalendris kokku kolm aastat.
Uus siht – autoralli MM-i etapp
2017. aastal otsustasid korraldajad, et võtavad aja maha ja loobuvad ERC-etapist, ent hakkavad seadma veel kõrgemaid sihte: autoralli MM-i etapp. Tänavuse aasta alguses sai selgeks, et pärast aastast pausi on Baltikumi ja Ida-Euroopa suurim autospordisündmus, rahvusvaheline autoralli Rally Estonia tagasi. Selleks, et minna maailma vallutama, löödi käed maailmatasemel suurtoetajaga ning nii sai Rally Estonia nimitoetajaks väga pikkade traditsioonidega ettevõte, maailma tuntuim määrdeainete tootja Shell. Võistluse ametlikuks nimeks sai Shell Helix Rally Estonia. Vaid päev pärast uue nimisponsori välja kuulutamist selgus, et Shell Helix Rally Estonial on stardis Hyundai Motorspordi tehasemeeskonna võistluspaar Hayden Paddon ja Sebastian Marshall. Mehed toovad Eestis starti Hyundai i20 Coupe WRC auto. Selge see, et rahvusvaheline autospordi liit FIA ja autoralli MM-i sarja promootor ei anna Eestile MM-i etappi lihtsalt. Nii on ralli korraldusmeeskond seadnud endale sihiks saada Shell Helix Rally Estonia MM-i kalendrisse 2021. aastaks.
Shell Helix Rally Estonia 2018
Kuna Rally Estonia korraldajate koduturuks on kogu Baltikum, tehakse võistlusele tugevat reklaamikampaaniat kõigis kolmes riigis. Eelkõige oodatakse pealtvaatajaid peale Eesti just lähiriikidest. Korraldusmeeskonna unistus on, et lisaks Eesti ja Läti parimatele sõitjatele, kellele tänavune Shell Helix Rally Estonia on meistrivõistluste etapiks, tulevad starti ka paljud naaberriikide sõitjad. Leedust on maiuspalana plaan kutsuda Dakari ralli autodega võistlema nende kohalikud staarid. WRC tehasemeeskonna sõitjatest loodetakse Eestisse meelitada lisaks Paddonile ja Marshallile veel vähemalt kahe meeskonna võistluspaar.
On mida vaadata
Võistluse katsed sarnanevad suuresti eelnevate aastate omadega ning võistlus algab reedehommikuse testikatsega. Kõige suurem muudatus on see, et traditsioonilist reedeõhtust Tartu Toomemäe katset sel aastal ei sõideta. Selle asemel avatakse võistlused reede õhtul Tartu Raekoja platsil kell 21.00.
Linnakatseta tartlased siiski ei jää, sest laupäeval sõidetakse viimane katse Tartu Lauluväljakul, kus järgneb kohe ka meelelahutuskava. Laupäeval ootab võistlejaid ja publikut lisaks ees kaks Rally Estonia klassikut, Kääriku ja Alaküla. Kõikidel nendel katsetel on välja ehitatud spetsiaalsed pealtvaatajate alad, kus on olemas tribüünid, lasteala, toitlustus jalive-katse vaatamiseks suured LED-ekraanid. Ainsana tehakse stardist finišini otseülekanne Alaküla katselt. Teistel katsetel tehakse otseülekanne vaid atraktiivsematest kohtadest.
Ralli lõpetab pühapäeval Elva linnakatse, mille järel suunduvad võistlejad Tartu Raekeoja platsile, kus toimub rallit lõpetav auhinnatseremoonia. Kokku sõidetakse tänavusel Shell Helix Rally Estonial 14–16 kiiruskatset, mis kõik on ülimalt kompaktsed.Nimelt asuvad need Otepäält 20 km raadiuses ja katsete pikkused jäävad keskmiselt 10 km kanti.
Tegevust kogu perele
Kuna Eesti ja Baltikumi turg on maailma mõttes väike, siis tänavuse ja ka paari järgneva aasta võistluse märksõnaks on kindlasti turvalisus. See tahetakse viia veel kõrgemale tasemele, kui see senistel Rally Estoniatel on olnud. Korraldusmeeskond kavatseb luua ralli korraldamise platvormi, millega saab kiiresti ja kergelt jälgida ja juhtida süsteeme võistlejatest kuni päästeametini.
Rally Estonialt ei puudu traditsiooniline Tartu kesklinnas asuv meelelahutusala, mis avatakse juba reedel kell 15.00. Seal on tegevust kogu perele. Vaba aega saab veeta Vabaduse pargis asuvatel aladel, ja autotootjate uut toodangut saab lähemalt uurida vaid Rally Estonia ajaks mõeldud autonäitusel. Lisaks on võimalus proovida sõita raadio teel juhitavate autodega ja lennutada droone.
Loomulikult saab meelelahutusalalt soetada Shell Helix Rally Estonia fännitooteid, mille eest on taas hoolt kandnud Sportland.
Shell Helix Rally Estonia 2018 toimub 13.–15. juulil Tartus, Otepääl ja Lõuna-Eesti teedel. Ralli meelelahutuskeskus on Tartus, hooldusala asub Otepääl Tehvandi spordikeskuses ning kiiruskatseid sõidetakse Tartu, Elva ja Lõuna-Eesti teedel.
Tekst: Rauno Paltser