MÔnes Eesti koolis viiakse lapsed kehalise tunnis traditsiooniliste saalitundide asemel purjetamist Ôppima. Kuidas idee alguse sai ja missugune on projekti tulevikuvisioon?
âKuna Eesti on mereriik ja meil on palju siseveekogusid, on loomulik, et noored vĂ”iksid osata vee peal hakkama saada, veesĂ”idukeid kasutada ja neist rÔÔmu tunda,â sĂ”nab Indrek Ilves, Haven KakumĂ€e sadama juht ja MeresĂ”bra projektijuht.
Projekti algus
Ăhe kuu jooksul, mais vĂ”i septembris toimuvad purjetamistunnid on praegu mĂ”eldud 2. klassi Ă”pilastele, kuna valdavalt alustataksegi ala Ă”ppimisega 7â8-aastaselt. Purjetatakse kord nĂ€dalas kahe tunni jooksul koolipĂ€eva lĂ”pus.
âProjekti esimene klass oli Kuressaare gĂŒmnaasiumi 2. klass 2016. aasta septembris. JĂ€rgmisel kevadel liitusid PĂ€rnu RaekĂŒla Kool ja seejĂ€rel kaks Haabersti kooli: JĂ€rveotsa GĂŒmnaasium ja Haabersti Vene GĂŒmnaasium,â rÀÀgib Indrek. Ta lisab, et nii koolijuhid, Ă”petajad kui ka lapsed ja lapsevanemad on purjetamistunnid vĂ€ga hĂ€sti vastu vĂ”tnud. Juba on tekkinud vajadus koolitada uusi treenereid.
Kuidas tunnid vÀlja nÀevad?
âLapsed tulevad koolile lĂ€hima veekogu juurde,â selgitab Indrek. âSeljas peavad olema ilmastikule vastavad soojad riided ja kindlasti kaasas vahetusriided. Turvavarustuse ja muu vajaliku anname meie. Spetsiaalseid veespordisusse sobivad asendama tennised.â Indrek toonitab, et purjetamine sobib nii poistele kui ka tĂŒdrukutele, aga ka erivajadustega lastele. âPuuetega lastele tehtud veetunnid on olnud vĂ€ga julgustavad ja tagasiside on olnud hea.â
Esimene tund korraldatakse tavaliselt klassis, kus tutvustatakse purjetamise pĂ”hitĂ”desid. Esimest korda sadamasse minnes on pĂ”hirĂ”hk ohutusel ja praktilistel harjutustel. Praktiline purjetamisĂ”pe sĂ”ltub konkreetsest veekogust. âKakumĂ€el saime nĂ€iteks kasutada RS Questi tĂŒĂŒpi paate, kuhu mahub peale treeneri kolm-neli last. Osa neist lĂ€hevad kĂ”igepealt purjekale, teised kaatrisse, ja teatud aja jĂ€rel vahetame. EesmĂ€rk on, et kĂ”ik lapsed saaksid purjeka juhtimist ja purjede sĂ€ttimist vĂ”rdselt harjutada. Praktika ongi parim Ă”petaja.Suur rĂ”hk on sellel, kuidas vee ÀÀres turvaliselt kĂ€ituda ja mida teha ohuolukorras. Halbade ilmade korral rÀÀgime lĂ€hemalt purjeka ehitusest ja teeme nĂ€iteks sissejuhatuse navigeerimisse. Soovime lastele anda esmased purjetamisteadmised ja oskused kogu eluks.â
Visioon tulevikuks
âLoodame, et tulevikus on kĂ”igil vee ÀÀres elavatel Eesti lastel vĂ”imalik harrastada veespordialasid enda kodukoha lĂ€hedal. Praegu tegeleme sellega, et tekitada ĂŒldhariduskoolidele ĂŒhtne Ă”ppekava ja innustame avama veespordikoole igas maakonnas,â ĂŒtleb Indrek, tuues nĂ€iteks Narva-JĂ”esuu purjespordikooli ja RĂ€pina spordikooli purjetamise eriala.âPaljud lapsed on pĂ€rast esmast Ă”pet avaldanud soovi trenni minna. Tore on tĂ”deda, et tagasiside on nii positiivne ja entusiastlik. Just selliste tegevustega saamegi mereÀÀrse riigi lapsi mereriigi lasteks kasvatada.â
Miks purjetama Ôppida?
Purjetamine vĂ”ib olla sportlik tegevus, mille eesmĂ€rk on saada olĂŒmpiasportlaseks vĂ”i teha karjÀÀri mĂ”nes professionaalses purjetamissarjas. Samal ajal saab purjetamist nautida ka siis, kui seda aeg-ajalt lĂ”bu pĂ€rast harrastada.
Laps Ôpib purjetades vett tundma ja tulema toime looduskeskkonnaga, aga ka lugema looduse mÀrke, tuuli, lained ja pilvi ning neid oskuslikult Àra kasutama.
Suuremate purjespordikoolide kodulehed:
Tallinna jahtklubi purjespordikool
PĂ€rnu jahtklubi purjespordikoolÂ
Tallinna Kalevi jahtklubi purjespordikoolÂ
Saaremaa merispordi seltsi purjetamiskoolÂ
Tekst: Kairit KĂŒtt
Fotod: erakogu