1. LeBron James
Palk: 20 644 400 $
Reklaamiraha: 53 000 000 $
Käesoleva kümnendi korvpallikuningas ei saa küll NBA kõrgeimat palka, kuid tema kopsakad sponsorlepingud korvavad puudujäägi kuhjaga. James on reklaaminäoks sellistele tuntud kaubamärkidele nagu Nike, McDonald’s, Coca-Cola, Samsung, spordisuveniiride tootja Upper Deck ja paljud teised.
Sügisel lisandus Jamesi pikka sponsorite nimistusse Lõuna-Korea autotootja KIA. Nii polegi imestada, et Jamesi jaoks on korvpalli mängimise eest saadav teenistus pigem teisejärguliseks muutunud. Cleveland Cavaliers maksab talle käesoleva hooaja eest 20,6 miljonit dollarit, mis on umbes sama suur summa kui Nike üksinda Jamesi pangaarvele panustab. Samas on James ja tema mänedžer öelnud, et ei otsi ühekordseid reklaamidiile, vaid pikemaajalist partnerlust. Tõenäoliselt on selle eesmärk tagada Jamesile stabiilsed rahavood ka pärast karjääri lõppu.
Muuseas on James (või pigem tema finantsnõustajad) ostnud kasulikke osalusi mitmes firmas, nagu näiteks kõrvaklappide tootjas Beats, mis hiljuti suure raha eest Apple’ile maha müüdi. Sellest tehingust teenis James väidetavalt 30 miljonit dollarit. 2014. aastal laekus Jamesile erinevatelt toetajatelt kokku 53 miljonit dollarit. Lihtne arvutus: ligi 74 miljoni dollariga oli James maailmas kolmas enimteeniv sportlane, jäädes alla vaid poksija Floyd Mayweatherile (106 miljonit) ning jalgpallur Cristiano Ronaldole (81).
2. Kevin Durant
Palk: 18 995 624 $
Reklaamiraha: 35 000 000 $
Väidetavalt on Oklahoma City Thunderi staaril NBA mängijatest sõlmitud arvuliselt enim sponsorlepinguid erinevate firmadega. „Durantula“ toetajate hulka kuuluvad Nike, Sprint, BBVA, Panini, 2K Sports, Skullcandy, Kind Snacks, Sonic ja mitmed teised ettevõtted.
Eelmise suve lõpus proovis Duranti üle meelitada USA turul kõva tõusu tegev sporditarvete tootja Under Armour. Duranti leping Nike’ga oli lõppemas ja väidetavalt pakkus Under Armour talle 10-aastase kontrahti eest rahasummat vahemikus 265–285 miljonit dollarit. Viimasel hetkel sekkus mängu Nike, kes pani lauale 300 miljonit dollarit ja sellega Duranti tagasi oma poolele meelitas.
Analüütikud on kindlad, et Nike sõlmis enda jaoks meelega kahjumliku lepingu. Esiteks tahab suurfirma NBA parimaid korvpallureid oma reklaaminägudena edasi hoida. Teiseks üritas Nike sellise käiguga pidurdada Under Armouri sekkumist rahvusvahelisse korvpalliärisse – senini teenib viimane rohkem kui 90% oma tuludest ainult USA turult.
3. Kobe Bryant
Palk: 23 500 000 $
Reklaamiraha: 30 000 000 $
Teine mees, keda reklaamiandjad hindavad veelgi kõrgemalt kui korvpalliklubid. Los Angeles Lakersis teenib viiekordne NBA meister NBA suurimat raha, kuid sponsorlepingute osas jääb LeBron Jamesile veidi alla. 2014. aastal maksid Nike, Coca-Cola, Lenovo ja teised suurkompaniid „Mustale Mambale“ ligi 30 miljonit dollarit. Seejuures on Bryant eriti populaarne Hiinas ja seetõttu Nike jaoks sealse üüratu turu üks peamisi reklaaminägusid.
Bryant teab ka, kui kiiresti toetajate rahakotirauad probleemide ilmnemisel sulguda võivad. Kui 2003. aastal tabas meest süüdistus seksuaalses kuritarvitamises, ütlesid nii McDonald’s kui ka Itaalia suurim magusatootja Ferrero Bryantiga lepingu üles. Kuigi süüdistus võeti mõni aeg hiljem tagasi, läks tal kaua aega, et oma varasemad sissetulekud taastada.
4. Derrick Rose
Palk: 18 862 876 $
Reklaamiraha: 21 000 000 $
Derrick Rose on küll klubist saadava sissetuleku poolest alles NBA 12. mängija, kuid küünib sponsorrahade arvestuses koguni kolmandale kohale. Oma efektse ja plahvatusliku mängustiili tõttu on Rose ettevõtete jaoks atraktiivne reklaaminägu. 2010. aastal sõlmisid Rose ja tema suurim toetaja Adidas 13-aastase megalepingu, mis toob endisele NBA väärtuslikumale mängijale kokku 185 miljonit dollarit.
Lisaks kuuluvad tema toetajate hulka Powerade, Skullcandy, Wilson, 2K Sports ja Giordano’s pizza. Samas võib küsida, kas sponsorid oleksid Rose’i nii lahkelt rahaga üle külvanud, kui teadnuks mängija nõrgast tervisest. Näiteks oli Adidas kimpus Rose’i korvpallijalatsite müümisega, kuna mängija ise pidi vahepeal põlvevigastuse tõttu ligi kaks hooaega vahele jätma. Ka käesoleval hooajal lühemaid ja pikemaid mängupause pidanud Rose’i puhul on kahtlane, kas ta üldse suudab 2023. aastani tegevmängijana vastu pidada – just siis peaks lõppema tema pikk reklaamidiil Adidasega.
5. Dwyane Wade
Palk: 15 000 000 $
Reklaamiraha : 12 000 00 $
Miami Heati tagamängija tegi 2012. aastal omapärase sammu. Aastaid Nike’ga seotud olnud Wade sõlmis uue lepingu hoopis Hiina spordifirmaga Li-Ning. Kuigi Wade’ile pakutud summad olid Nike’l ja Li-Ningil väidetavalt samas suurusjärgus – ühed allikad räägivad 10 aasta pikkusest lepingust ja 100 miljonist dollarist, teised aga 60 miljonist –, meelitasid hiinlased Wade’i ka osalusega ettevõttes ning suurema otsustusõigusega toodete disainimisel.
Nike’s LeBron Jamesi varju jäänud Wade’i otsus oli seega üpriski loogiline. Mõistagi on Li-Ning ka NBA üheks suurimaks moeikooniks kujunenud Wade’i suurim toetaja. Lisaks reklaamib Wade ka näiteks Gatorade’i, Hubloti, Pepperidge Farmi and Dove’i tooteid.
6. Carmelo Anthony
Palk: 22 458 401 $
Reklaamiraha: 8 000 000 $
New York Knicksi tähtmängija omab lepinguid Nike alla kuuluva Jordan Brand divisjoni, Foot Lockeri, IWC, Steiner Sportsi, Missioni, Isotonixi, teiste kaubamärkidega. Näiteks kõige luksuskelladega seonduva kajastamisele keskendunud veebiportaal Haute Time ei andnud Anthonyle mitte ainult raha, vaid ka osaluse ettevõttes.
Anthony on mõista andnud, et teda ei huvita tavaliste reklaamlepingute sõlmimine, kus talle tema nime kasutamise eest raha antakse, vaid just partnerlus. Anthony tõusmist turundusnägude esikolmikusse on seganud ebaedu klubitasandil. Kui 2012–2013 hooajal oli „Melo“ NBA parim skooritegija, müüdi USAs tema korvpallitosse 30 miljoni dollari eest, jäädes selle näitajaga alla vaid LeBron Jamesile ja Kobe Bryantile. Nüüd, kui Knicks vireleb juba teist hooaega liiga viletsaimate meeskondade hulgas, pole ka Anthonyga seotud kaupade äri enam nii edukas.
7. Amar’e Stoudemire
Palk: 21 896 658 $
Reklaamiraha: 6 500 000 $
Viis hooaega Knicksis mänginud, kuid veebruaris Dallas Mavericksi siirdunud Amar’e Stoudemire kuulub nii palga kui ka reklaamiraha arvestuses NBA esikümnesse. Tema suurim leping on samuti sõlmitud Nike’ga, kes nägi Stoudemire’it potentsiaalika reklaaminäona eelkõige Hiina turul. Kuna 32-aastase, kuid vigastustealti Stoudemire’i tippaeg korvpallis on kahtlemata möödas, võib arvata, et aasta või kahe pärast teda enam siinses nimistus ei kohta.
8. Chris Paul
Palm: 20 068 563 $
Reklaamirahad: 7 000 000$
Los Angeles Clippersi mängujuhi selja taha on koondunud suured rahvusvahelised tegijad, nagu Nike, Jeep, Powerade ja Upper Deck. Kuna mitmed Pauli toetajad sponsoreerivad ka NBAd kui liigat, on ta üks neist, kes esineb mängupauside ajal näidatavates telereklaamides.
9. Blake Griffin
Palk: 17 700 000 $
Reklaamiraha : 7 000 000 $
Los Angeles Clippersi lennumasin on NBAs samuti üks potentsiaalikamaid kujusid, kellega oma tooteid müüa. Tema lepingupartnerite hulka kuuluvad teiste hulgas Nike, Subway, Powerbar, KIA ja Vizio. 2011. aastal sõlmis Griffin tulusa diili meenete tootja ja müüja Paniniga, mis alustas äritsemist tema autogrammi kandvate suveniiride ning mängukaartidega. Sarnaselt Chris Pauliga on ka Griffin sageli telereklaamides näidatav figuur.
10. Dwight Howard
Palk: 21 436 271 $
Reklaamiraha: 4 500 000 $
Houston Rocketsi keskmängija on küll üks NBA enimteenivaid korvpallureid, kuid tema tulud on pärast äriliselt ebaõnnestunud klubivahetusi kokku kuivanud. Kuni 2013. aastani Orlando Magicus mänginud ja seal liidrikohuseid täitnud Howard omas toona lepinguid Adidase, Coca-Cola ja McDonald’siga. Kokku teenis ta sponsoritelt ligi 11 miljonit dollarit aastas.
Kui Howard siirdus 2013. aastal LA Lakersisse, pidasid paljud seda käiku Magicu suhtes reetlikuks ja see ei mõjunud kuigi hästi Howardi seni naerusuisele kuvandile. Temaga ei pikendanud lepingut ka Coca-Cola ning McDonald’s. Pärast Lakersis ebaõnnestumist suundus Howard Houston Rocketsisse, kus mängib nüüd juba teist hooaega. Selle klubi tähtsaim mees on aga James Harden. Howard on taandunud teise viiuli rolli ega ole reklaaminäona enam nii atraktiivne. Ka tema nime kandvate Adidase tossude müük näitavat varasemaga võrreldes tagasihoidlikumaid numbreid.
[alert color=”violet” icon=””]NBA 15 ostetuimat mängusärki *
- LeBron James, Cleveland Cavaliers
- Stephen Curry, Golden State Warriors
- Kevin Durant, Oklahoma City Thunder
- Kobe Bryant, Los Angeles Lakers
- Derrick Rose, Chicago Bulls
- Kyrie Irving, Cleveland Cavaliers
- Carmelo Anthony, New York Knicks
- Tim Duncan, San Antonio Spurs
- Dwyane Wade, Miami Heat
- Blake Griffin, Los Angeles Clippers
- Damian Lillard, Portland Trail Blazers
- Dirk Nowitzki, Dallas Mavericks
- Chris Paul, Los Angeles Clippers
- James Harden, Houston Rockets
- Anthony Davis, New Orleans Pelicans
* 2015. aasta jaanuari seisuga.[/alert]
[alert color=”gray” icon=””] Reklaamimiljonid? Nowitzki: „Tänan, ei!“
Kui küsida, kes võiks omada Euroopa mängijate arvestuses suurimat turundusväärtust, oleks kõige kindlamaks vastuseks Dirk Nowitzki. Tegemist on suurest ja rikkast riigist ehk Saksamaalt pärit karismaatilise korvpalluriga, kes võitnud NBA meistritiitli, kuulutatud finaalseeria parimaks mängijaks ja osalenud 13 korda NBA All-Star mängul. Tema saavutuste pagasi puhul poleks isegi võimatu kuuluda liiga kõrgeimate sponsorrahade teenijate hulka.
Kui asja lähemalt uurida, selgub, et Nowitzki ainuke sponsorleping on sõlmitud Nike’ga. Muidugi pole mehel pakkumistest puudus, kuid Nowitzki on otsustanud, et teenib korvpalliga niigi hästi – miks siis kulutada niigi nappi vaba aega mänguvälistele tegevustele? „Te ei usuks, kui paljud kellatootjad saadavad mulle oma mudeleid,“ rääkis Nowitzki 2011. aastal ajakirjale Spiegel. „Annan need kõik tasuta ära, sest olen rahul sellega, mis mul on. Kui võid endale kõike lubada, siis kui hullumeelne pead sa olema, et ikkagi oma elu igasuguste reklaamkohtumistega segi lüüa? Tänan, aga ei.“[/alert]
Fotod Scanpix, allikad: Forbes, Fortune, CNN, ESPN, NBA.COM