Viimase 47 aasta jooksul ei ole Cortez mitte ainult säranud, vaid mänginud eri eluvaldkondades ka tähtsat rolli. Alates olümpiajooksudest ning lõpetades tänavamoe ja hiphopiga kogu maailmas.
Nike Cortez ei ole alati välja näinud samasugune nagu viimati turule toodud mudel. Raske uskuda, kuid selle 1972. aastal debüüdi teinud Nike jooksutossu juured ulatuvad 1966. aastasse. Toona tegutses Nike nime all Blue Ribbon Sports (BRS), ehkki koduses Oregonis tegutsenud ettevõtte haaret ei saa kuidagi võrrelda nüüdse Nike tulemuste ja innovatsiooniga. Täpselt nagu Cortez – mudel ise on vanem kui Nike.
Innovatsioon – tee edule
Blue Ribbon Sportsi asutasid Phil Knight ja Bill Bowerman, kes olid just asunud välja töötama oma esimest spordijalatsite kontseptsiooni. Varem oli nende põhitegevuseks olnud Jaapani päritolu Onitsuka Tigeri tossude edasimüük Ameerika Ühendriikides.
Ettevõtte rajajad olid täheldanud spordijalatsite tootmis- ja kavandamisprotsessis mitut viga. Üks puudustest oli see, et jooksmise ajal hakkas Onitsuka Spring Upi tald sulama nagu või, kuigi sisemises osas midagi ei muutunud. Spordijalatsite kvaliteet ei olnud usaldusväärne ja jooksjaid saatis neid kandes vigastuste oht. Phil ja Bill tegid jaapanlastele ettepaneku ühendada mudeli Spring Up sisetald mudeli Limber Up välistallaga. Värskelt loodud siluett paistis silma erilise ja enneolematu vedrustuse ja voolujoonelisusega, mistõttu mõjus Cortez tulevikust saabunud tulnukana.
Võidujooks nime pärast
Mudeli esimest prototüüpi tutvustas BRS 1967. aastal. See kandis tähendusrikast nime Aztec, aga paraku kuulus see nimi juba kellelegi teisele. Hilisem nimi pandi mudelile Hispaania konkistadoori Hernán Cortési auks – mehe, kes oli väidetavasti asteekide impeeriumi lagunemise põhisüüdlane. Toona kuulus Cortez ettevõttele Onitsuka Tiger ja seda Nike omandiks registreerida ei olnud lihtne. Terve igaviku kestnud kohtumenetluse siiski kaotas Onitsuka Tiger ja võitis BRS, kes oli vahepeal oma nime Nike vastu vahetanud. Ühtlasi vabanesid Knight ja Bowerman jaapanlastest ega sõltunud enam kellestki teisest. Meeste esimese koostöö nimi Cortez kuulus nüüd juriidiliselt äriühingule Nike ja mudelist sai ametlikult Nike Cortez. Samal ajal pidi Onitsuka Tiger olukorrale mingi lahenduse leidma ning nad nimetasid olemasoleva silueti ümber Corsairiks. Jah, saite õigesti aru. Mõlemad ettevõtted tootsid samanimelist spordijalatsit, mille külge ehtisid erinevad tähised: Onitsuka Tiger Cortez ja Nike Cortez.
Innovatiivsete jooksujalatsite võidukäik
1970. aastatel tehtud uuringust selgus, et ligi 70% Ameerika jooksjatest kandis Onitsuka Tigeri tossusid. USA-s sai selle ainuturustajaks Nike. Oli ainult aja küsimus, millal nimemuudatuse läbi teinud ettevõte suudab äratada välismaisest kaubast huvitunud klientide tähelepanu ja pakkuda neile innovaatilisi jooksujalatseid. Nike Cortezist ei saanud mitte üksnes tehnoloogiliste jooksujalatsite triumf, vaid nurgakivi kogu Nike eksistentsile.
Mõju tänavakultuurile
Isegi nii edukal mudelil kui Cortez on varjukülg. Ameerika Ühendriikide läänerannikul populaarsust kogunud siluett pälvis peagi tähelepanu ka väljaspool jooksuradu, nimelt Los Angelese tänavatel ja sageli just kohtades, millel lasus kuritegevuse vari. Tärkaval hiphop-kultuuril (eelkõige räpil ehk täpsemalt gangsta rap’il) oli varem peamiselt sportlaste ja teismeliste garderoobi kuulunud Nike Cortezi mainele halb mõju.
Mudeli mugavus, minimalistlik disain ja tömp esiots pälvisid räpparite tähelepanu. Cortezi loos mängib üht kandvamat rolli tolleaegne vastuoluline räpibänd NWA, kes tõi esile riigis valitsevad ebakõlad ja valitsuse õhutatava rassismi. Ka räpparit Snoop Doggi, kes oli pidevalt seadusega pahuksis, nähti sageli Nike Cortezi ketse kandmas. Lapsevanemad ei tahtnud enam seda mudelit oma lastele osta, kuigi need nõudsid räpparitest mõjutatuna just Corteze.
Legendaarsed spordimeeskonnad, näiteks Oakland Riders ja Los Angeles Kings asusid omakorda Cortezi negatiivse mainega võitlema, lisades mustvalged Nike Cortezi nailonketsid oma kohustusliku vormi juurde.
Kuid kuna tänavakultuuri esindajatel puudusid läbimõeldud motiivid ja konkreetsed aktsioonid, siis vaibus nende vastupanu korrakaitsjatele peagi. Nõnda sai Nike Cortezist mudel, mis tõestas, et suudab ajahambale vastu panna ja elada üle kohalikud konfliktid.
Nike Cortezi tähelepanuväärset rolli teavad kõik brändikummardajad kogu maailmas ja ka Nike enda huvi selle mudeli vastu ei paista raugevat. Spordijalatseid pannakse tähele nii menukates filmides kui ka reklaamklippides ja muusikavideotes.
Laiahaardelisem lähenemine
Praeguseks on Nike Cortez teeninud endale tänavamoemaailmas kadestusväärse maine ja mudel ise sümboliseerib selle omanike lembust hiphopi, tänavamoe ja -kultuuri, muusika, tantsu või spordi vastu.
Cortez sümboliseerib ka selle kandjate liberaalset mõtlemist, avarat maailmavaadet ja otsusekindlust, tugevat iseloomu ja sallimatust ebaõigluse vastu. Sageli öeldakse, et Nike kui ettevõtte loogikast ja moraalsetest tõekspidamistest arusaamiseks peab kõigepealt mõistma Cortezi.
„Cortez tõi Nike orgaaniliselt rambivalgusse,“ väidab Isack Fadlon, Los Angeleses asuva populaarse spordijalatsite kaupluse Sportie L.A. omanik.
Huvitavaid fakte
1980. aastal kandis Elton John lavakostüümi, mis meenutas litritega kaunistatud pesapallurivormi. Jalas olid tal klassikalised Nike Cortezi spordijalatsid.
Nike Cortezi tossud on tavaliselt valmistatud nailonist ja seemisnahast. Selline kombinatsioon ei lase niiskusel jalatsite sisemusse tungida; seega võib väita, et see mudel on veekindel.
Filmi „Forrest Gump“ (1994) peategelast näeb jooksmas Nike Cortezi ketsides.
Räppar Kendrick Lamari ja Nike koostööd on krooninud kolm piiratud väljalaskega Nike Cortezi mudelit: Damn, Kung Fu Kenny ja The Championship.
Nike Cortezi mudeli 45. sünnipäeva puhul osales modell Bella Hadid Nike reklaamikampaanias, mis on pühendatud näitlejatar Farrah Fawcettile.
Tekst ja fotod: Nike