Soolopurjetamine - vastupidavuse proovikivi | Sportland Magazine

Jaga „Soolopurjetamine – vastupidavuse proovikivi“

Soolopurjetamine – vastupidavuse proovikivi

Turundusinimene, tootearendaja ja purjetaja Jaanus Tamme proovis ĂŒle-eelmisel aastal esimese eestlasena osaleda enam kui 4000-miilisel ĂŒle Atlandi sooloregatil.

Prantsusmaal Port de Rhus starti ootav Tamme tuunis oma 6,5-meetrist paati pidevalt efektiivsemaks ja ootas sĂ”itu. „Minu Mini on kiire, lihtne, kuid samas innovaatorlik, ootan allatuulesĂ”idult head kiirust,“ lootis ta toona.

Kuid saatus tahtis teisiti. Tamme otsustas ĂŒlirĂ€nkade ilmaolude tĂ”ttu mitte startida, 83 purjetajast jĂ”udis finiĆĄisse Guadeloupele vaid 53. 2015. aastal plaanivad ĂŒle Atlandi sĂ”idu starti minna juba kaks eestlast: 41-aastane Tamme ja temast seitse aastat noorem Martin RÀÀk.

Distantsi Douarnenez (Prantsusmaa) – Arrecife (Lanzarote, Hispaania) – Pointe Ă  Pitre (Guadeloupe) vahel laiub 4200 meremiili ookeani. Selles rĂ€nkraskes regatis osalemise puhul on saavutada palju enam kui ainult poodiumikoht. AinuĂŒksi finiĆĄisse jĂ”udmine on saavutus, mida kĂ”ik ei suuda.

Ülipikal distantsil on lisaks suurele purjetamiskogemusele oluline ka ĂŒldfĂŒĂŒsiline treening, motivatsioon ning vĂ”ime oma keha kuulata, et saada hakkama ĂŒlevĂ€simusega. Pikad tunnid ĂŒlimat kontsentreerumist, valutavad ja vĂ€sinud lihased, magamatus, Ă€kilised tormid – glamuuriga pole siin midagi pistmist.

Unistus ookeanikÔlblikust rallimasinast

Esimest korda nĂ€gi Tamme Mini-paate siis, kui tuli internet. „Siis, kui hakkasin purjetamisest unistama, olin 17–18-aastane,“ jutustab ta. Aga kuidas selline paat endale saada? Isegi Prantsusmaale reisida polnud tollal vĂ”imalik. Kui piirid eestlaste jaoks lahti tehti, siis esimene koht, kuhu Tamme sĂ”itis, oligi seesama jahitehas.

Aga kust vĂ”tta raha? „Ma andsin neile nii palju, kui mul oli, ja palusin, et nad hakkaksid ehitamisega pihta, hiljem annan raha juurde. NĂŒĂŒd olen jĂ”udnud sinnamaani, et kĂ€sil on esimene tĂ”sine vĂ”istlus,“ annab mees aimu protsessi pikkusest. KĂŒsimusele, millest ta on pidanud seetĂ”ttu loobuma, vastab Tamme: „Millestki ei ole pidanud loobuma. Kui, siis vĂ”ib-olla rumalustest ja mĂ”ttetutest asjadest, aga see on tegelikult Ă€ge.“

Mis juhib purjetajat Ă”igesti sĂ”itma, Ă”igeid otsuseid tegema, mis on edu valem? „Minu edu valem on kogemused ehk siis see, et sa pead olema tugev igas valdkonnas: hea purjetaja, tundma oma keha, teadma, kuidas sĂŒĂŒa, kuidas magada, kuidas ette valmistuda, olema tehnilise taibuga. Ma arvan, et see kĂ”ik kokku ongi edu.“

Millisesse jahiklassi see paat tĂ€psemalt kuulub? „Mini Transat on Open-klass. Seal on ette antud parameetrid: jaht tohib olla 6,5 meetrit pikk , 3 meetrit lai jne. VĂ”istlusi korraldatakse pĂ”hiliselt Prantsusmaal. Mini Transatit teab enamik inimesi, tegelikult aga peetakse hooajal umbes 10–12 tĂ”sisemat vĂ”istlust.

VĂ”istlussarjas vĂ”i -seerias starditakse erinevatest sadamatest ning vahepeal jÀÀb taastumiseks ainult nĂ€dal aega. Seeria algab aprillis ja lĂ”peb septembris-oktoobris. Kui tahad tĂ”siselt tegeleda, siis see tĂ€hendab, et tegelikult peadki alates aprillist kuni septembri-oktoobrini kohapeal olema. Viimased kaks aastat tegin selle ralli kaasa ja see on tegelikult pĂ€ris tĂ”sine katsumus.“

Rohujuuretasand

Jaanus arvab, et mainitud jahiklass oleks sobilik ka PĂ”hjamaades, nĂ€iteks LÀÀnemerel seilamiseks. „See on vĂ€ga kiire, hĂ€sti turvaline, kuna on ehitatud ookeani tingimuste jaoks, suhteliselt suur. Tegelikult see klass jaguneb kaheks: prototĂŒĂŒbid ja seeriapaadid. PrototĂŒĂŒbid on spetsiaalselt vĂ€ga kiireks sĂ”iduks ehitatud, sellisega sĂ”idan ka mina. Seeriaklassis on vĂ€he lihtsamad. Siin oleks neil tulevikku kĂŒll,“ tutvustas Tamme keskmise Land Roveri hinda maksvat paati.

Mainida tasub ka Mini-jahtide head tempokust. Kogu sĂ”idu keskmine kiirus on 10 sĂ”lme, maksimum ulatub ĂŒle 20. Mingit kommunikatsiooni vĂ”istluse ajal pole, kellelegi pole vĂ”imalik helistada, et konkurentide asukohta teada. Tamme rÀÀgib, et tal on kĂŒll VHF raadio, kuid selle leviraadius on niivĂ”rd vĂ€ike, et tĂ”enĂ€oliselt saab vaid ĂŒks-kaks korda kellegagi paar sĂ”na vahetada. „Ilmateate jaoks on peamiselt baromeeter, mille jĂ€rgi ilma vaatad, ja kĂ”hutunne.

„Purjetamine on viidud nii rohujuure tasandile kui vĂ”imalik, et inimesed vĂ”istleksid oma oskustega, mitte ei vĂ”rdleks omavahel elektroonikat.“

Lubatud ei ole ka elektroonilised kaardid. VĂ”imalik on kasutada GPS-i, kust sa saad ainult numbrid, ja paberkaarte. Energiat vĂ”ib toota looduslikul viisil, nt pĂ€ikesest. Purjetamine on viidud nii rohujuure tasandile kui vĂ”imalik, et inimesed vĂ”istleksid oma oskustega, mitte ei vĂ”rdleks omavahel elektroonikat,“ selgitab ta infodefitsiidi mĂ”tet.

Hooajatreeningud algavad Hispaanias

Valencias on pĂ€ike ja tuul juba ootamas. „Treeninglaagriks ja hooaja alustamiseks on see hea koht, kuna Vahemerel algavad vĂ”istlused varem kui Biskaial. Saab varem rĂŒtmi sisse,“ unistab Jaanus. „Mul on juba kĂ”ik ettevalmistused ja kvalifikatsioonisĂ”idud kolme-neljakordselt tehtud. Platvorm tundub pĂ€ris hea, nĂŒĂŒd tuleks teha Ă€ra see, mis eelmine kord tegemata jĂ€i.“

TĂ”si, eelmise ookeanisĂ”idu Douarnenez’ist starditud otsal pĂŒsis Tamme esikĂŒmnel tihedalt kannul. Biskaia lahel valitseva tormi tĂ”ttu esimene etapp katkestati ja jahtidele anti korraldus varjuda Hispaania pĂ”hjarannikul. Uus start toimus juba Sadast otse ĂŒle ookeani Guadeloupele. Eelmisel Ă”htul tormivarjust kohale jĂ”udnud Tamme kirjelduse kohaselt olnuks rĂ€situd alusega ookeani ĂŒletamine vĂ”rreldav enesetapuga ning 2013. aasta regatt lĂ€ks vett vedama.

Uus siht on kindel – jĂ€rgmine suurvĂ”istlus, Mini Transat 2015, hakkab septembris Prantsusmaalt, start antakse taas Douarnenez’ist. Esimene etapp viib Kanaaridele, teine etapp algab Kanaaridelt ja lĂ”peb Kariibi merel, Prantsusmaa meretaguses piirkonnas, VĂ€ikestel Antillidel. Jaanus Tammet paneb selle alaga tegelema sĂŒmbioos seiklusest, vĂ€ljakutsest, vĂ”istlusja vĂ”idujanust. Kuid mingi osa jÀÀb ka nimetu kire kanda. „Kui keegi kĂŒsib, miks ma seda teen, siis sellele on vĂ€ga konkreetne vastus – ma ei tea!“

 

Loe teisest Eesti jahist, mis Mini Transat 2015 vÔistlusel starti tuleb siit.

 

Tekst KĂŒlli Haav, fotod erakogu

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.

Sarnased postitused

JĂ€rgmine postitus:

Madis Vihmann: ausalt vaeva nÀhes ei saa pettuda

Edasi skrollides kuvatakse jÀrgmine postitus